הפתיח
ארצות הברית מתכננת להקים מתקני מיון ברפיח שברצועת עזה, כשלב ראשוני לאכלוס של עד 50,000 פלסטינים לאחר הליכי סינון ביטחוני, כך על פי דיווחים שהתפרסמו ביום רביעי בבוקר.
על פי חומרים שהגיעו לידי מערכת The Zioneer, ארצות הברית מקדמת תוכניות להקמת מתקני מיון ייעודיים באזור רפיח. הפרויקט מתוכנן לטפל בכ-50,000 פלסטינים בשלב הראשון, כאשר המטרה המרכזית היא יישום הליכי סינון ביטחוני קפדניים לפני שיינתן ליחידים אישור שהייה במתקנים.
הקשר אסטרטגי
התפתחות זו מגיעה בהמשך לדיווחים קודמים על פרויקט ה׳עיר הירוקה' בהובלת ארה״ב ברפיח, שמטרתו להקים אזורי שגרה אזרחיים במקומות שבהם צה״ל הרחיב את אחיזתו הטריטוריאלית. נכון לסוף יוני 2026, גורמי ביטחון מצביעים על כך שכוחות הביטחון מחזיקים בשליטה על כ-70% מרצועת עזה. הקמת מתקני המיון נראית כמרכיב תשתיתי קריטי לניהול האוכלוסייה האזרחית תוך צמצום הסיכון של היטמעות גורמי טרור בתוך אזורים הומניטריים.
ניתוח והשלכות ביטחוניות
התמונה עדיין מתבהרת, והמידע הנוכחי מתבסס על דיווח יחיד. הדגש על 'סינון ביטחוני' מרמז על רמת תיאום גבוהה בין המתכננים האמריקאים לבין גופי הביטחון הישראליים, במטרה להבטיח כי 50,000 התושבים לא יכללו פעילים של חמאס או ארגוני טרור אחרים. מהלך זה עולה בקנה אחד עם שינויים אזוריים רחבים יותר, כולל החתימה האחרונה על הסכם איסלאמבאד בין ארה״ב לאיראן, שהגבירה את הלחץ על ישראל לעבור למסגרות מוסדרות יותר של ניהול אזרחי בעזה.
מבט לעתיד
יש לעקוב אחר אישור רשמי מוושינגטון או מירושלים בנוגע ללוחות הזמנים ולמיקום המדויק של המתקנים הללו. הצלחת תהליך סינון כזה תהווה מבחן משמעותי להיתכנות של 'אזורים ירוקים' כפתרון ארוך טווח עבור האוכלוסייה האזרחית בעזה בשלב שלאחר הלחימה העצימה.
