הפתיח
צבא ארצות הברית, באמצעות סנטקום (CENTCOM), אישר כי ביצע אמש (שישי) תקיפות אוויריות נגד תשתיות צבאיות איראניות במצר הורמוז. המבצע, עליו הורה הנשיא דונלד טראמפ, כוון נגד מתקני אחסון של כטב״מים וטילים וכן נגד מערכי מכ״ם, זאת כתגובה ישירה לתקיפה איראנית על אוניית משא בנתיב השיט האסטרטגי.
פיקוד המרכז של ארה״ב (סנטקום) הודיע רשמית כי כוחות אמריקניים תקפו מספר אתרים צבאיים איראניים מאוחר בליל שישי. המטרות כללו מתקני אחסון לכלי טיס בלתי מאוישים (כטב״מים) וטילים, לצד מערכי מכ״ם חופיים. לפי גורם אמריקני בכיר ששוחח עם פוקס ניוז, המבצע היה תוצאה ישירה של מה שהנשיא טראמפ הגדיר כ״הפרה טיפשית" של הסכם הפסקת האש מצד טהראן. תגובה קינטית זו מגיעה לאחר דיווחים מיום שישי אחר הצהריים לפיהם איראן שיגרה כטב״מים מתאבדים לעבר ספינות מסחריות, כאשר לפחות ספינה אחת ספגה פגיעה בסיפון העליון.
הסלמה אסטרטגית במצר
מצר הורמוז הפך לזירה המרכזית של עימות ישיר בין וושינגטון לטהראן ביוני 2026. בעוד שבעבר התמקדה ארה״ב ביירוט איומים — כולל שלושה כטב״מים שהופלו מוקדם יותר ביום שישי — גל התקיפות האחרון מסמן מעבר להרתעה פעילה נגד תשתיות משמרות המהפכה. דיווחים מהאזור, כולל מנמל סיריק האסטרטגי, הצביעו על עמודי עשן ופיצוצים בעקבות ההתערבות האמריקנית. התקיפות נועדו לפגוע ביכולתה של איראן לנטר ולתקוף שיט בינלאומי, שנמצא תחת מצור דה-פקטו מצד כוחות איראניים המנסים להשיג ויתורים גיאופוליטיים.
ניתוח ומבט קדימה
ב-The Zioneer Intelligence Desk מציינים כי מבצע זה מסמן הקשחה משמעותית בעמדה האמריקנית. באמצעות תקיפת מטרות בשטח איראן או בסמוך לו, ממשל טראמפ מאותת כי הטרדות ימיות לא יטופלו עוד כסוגיה ימית מקומית אלא כהפרה של הבנות דיפלומטיות רחבות יותר. ראש הממשלה נתניהו התייחס לשינוי האזורי וציין כי בידוד הציר המדיני של איראן הוא יעד מרכזי. ככל שהמצב מתפתח, המיקוד נותר בשאלה האם טהראן תבחר להסלים את המצב עוד יותר או שתיסוג מאסטרטגיית המצור הנוכחית שלה. גורמים אמריקניים הזהירו כי כל תוקפנות איראנית נוספת תיענה בפעולה צבאית משלימה.
4 התפתחויות
