הסבב הראשון של שיחות המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן בשווייץ הגיע לסיומו עם הסכמה על מנגנון למניעת הסלמה בלבנון, כך מדווח i24NEWS. הפרשן גיא עזריאל מציין כי מדינות שכל מהותן יצירת חיכוכים יופקדו על מניעת החיכוך בצפון. לא ברור אם העניין תואם עם מזכיר המדינה מרקו רוביו.
הסבב הראשון של שיחות ארה״ב-איראן בשווייץ הסתיים בהסכמה על מנגנון למניעת הסלמה בלבנון, לפי כתבת פרשנות של גיא עזריאל ב-i24NEWS. הדיווח, שפורסם בבוקר יום שני, מבקר את ההסדר כפרדוקסלי: "מדינות שכל מהותן יצירת חיכוכים יופקדו על מניעת החיכוך בצפון". עוד נכתב כי לא ברור אם העניין תואם עם מזכיר המדינה מרקו רוביו.
כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר הבוקר (בשעה 08:37), המתווכות קטאר ופקיסטן הכריזו על סיום הפגישה הבכירה בהודעה משותפת שציטטה 'התקדמות מעודדת' והקמת ועדת פיקוח בכירה. דיווחים נוספים, כולל עדכון The Zioneer בשעה 07:29, פירטו כי ההסכם כלל תא למניעת חיכוך בלבנון מבלי להזכיר את חיזבאללה במפורש. מאמר קודם בשעה 05:53 ציין כי שיחות המרתוניות בקטאר הניחו את התשתית לתא זה. הדיווחים המוקדמים ביותר בשרשור (בשעה 04:17 ירושלים) תיארו תחילה תא הכולל את ישראל ולבנון; בהמשך אותה שעה תוקן והובהר כי ישראל אינה צד להסדר.
עדכון רקע מיום ראשון (21 ביוני) הצביע על כך שאיראן התנתה כל הסכם סופי בסיום המלחמה בכל החזיתות, כולל לבנון. ההסכם הנוכחי על מנגנון למניעת הסלמה נראה כמענה לתנאי זה, אף שהדרת חיזבאללה מהטקסט והיעדר תיאום עם ישראל — שלא הוזכרה בהודעה המשותפת של המתווכות — נותרים שאלות פתוחות. הפרשנות של i24NEWS מבקרת את הבחירה הפרדוקסלית במתווכות הידועות ביצירת חיכוכים, ומטילה ספק ביעילות המנגנון.
8 התפתחויות
- מאומתדיווחים: ארה״ב ואיראן קרובות להסכם על הקפאת הגרעין, הסרת סנקציות ופתיחת מצר הורמוז
- מבוססקטאר ופקיסטן מדווחות על התקדמות בשיחות ארה״ב-איראן; אושרה מפת דרכים ל-60 יום
- מתפתחהדלפת בלומברג: איראן נותנת את הורמוז והצהרה; ארה״ב נותנת הסרת סנקציות, קרן שיקום וסיום המלחמה בלבנון
- מבוססטראמפ: ארה״ב ואיראן קרובות להסכם הפסקת אש ל-60 יום; מצר הורמוז ייפתח
מקורות ואות
- קליטה פנימית
