מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם דחה הערב (שבת) את הסכם המסגרת בין לבנון לישראל, וכינה אותו "השפלה וויתור על ריבונות לבנון". בנאום טלוויזיוני דחה קאסם גם כל קשר בין נסיגה ישראלית לפירוק חיזבאללה מנשקו, והבטיח: "ההתנגדות תימשך".
מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם נשא הערב (שבת) נאום טלוויזיוני ובו דחייה גורפת של הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון, וכינה אותו 'השפלה', 'ויתור על ריבונות' ודחייה מפורשת של הקישור בין נסיגה ישראלית לפירוק הארגון מנשקו. הנאום מחריף את ההתנגדות להסכם בתיווך האמריקני, שקאסם כבר גינה כ׳טעות נוראית' מוקדם יותר היום, לפי מספר בולטינים שפרסם The Zioneer בשעה 16:08 שעון ירושלים. עד השעה 16:08, סגן מזכ״ל חיזבאללה כינה את ההסכם 'מפלה נוראית וטעות היסטורית', בעוד המזכ״ל עצמו כינה אותו 'חטא חמור' והזהיר כי התניית הנסיגה בפירוק היא קו אדום.
השרשור כולל כעת שישה גרסאות שפורסמו בשבת בלבד, כולן מתוארכות ל-16:08 שעון ירושלים, המשקפות מפל של גינויים הולכים ומחריפים מצד קאסם. הבולטין הראשון דיווח כי קאסם כינה את ההסכם 'משפיל' ו׳טעות נוראית'. גרסאות מאוחרות יותר הוסיפו את דרישתו להחליפו במזכר ההבנות ארה״ב-איראן, את אזהרתו מפני סיכון סיפוח, ואת דחייתו המפורשת של הקישור נסיגה-פירוק. הנאום הנוכחי, שנשא מאוחר יותר הערב, מאחד עמדות אלה להצהרה טלוויזיונית אחת, אך לא הוכרזו צעדים מעשיים מעבר להבטחת 'ההתנגדות'.
כפי שדיווח The Zioneer בעבר, קאסם התנגד בעקביות לכל הסדר מדיני הכולל פירוק חיזבאללה מנשקו או פגיעה בחופש הפעולה שלו. בנאום ביום שלישי, 23 ביוני, הוא אישר מחדש את ההתנגדות המזוינת כדרך היחידה ודרש נסיגה ישראלית מלאה, תוך דחיית ערבויות אמריקניות. דחייה רשמית של שיחות בתיווך אמריקני דווחה ב-5 ביוני, לאחר דחיית הפסקת אש ב-4 ביוני. מאמר מ-26 ביוני ציין את דרישת חיזבאללה לבטל מיידית את הסכם המסגרת.
הנאום הטלוויזיוני לא פירט אם חיזבאללה מתכנן לנקוט צעדים מעשיים מעבר לרטוריקה. לא ברור אם הנאום מייצג הסלמה מתואמת או גיבוש של התנגדות קיימת, והאם הארגון יתאם עם הממשלה הלבנונית, שבה הוא חבר, כדי להתנגד להסכם באמצעות ערוצים מוסדיים.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
