מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם גינה הערב (שבת) את מזכר ההבנות בין ארה״ב לאיראן כ״משפיל ומביש", והבטיח להפעיל לחץ בינלאומי וערבי כדי לאלץ את ישראל לציית לסעיף הראשון – נסיגה מלאה מלבנון. הדברים מגיעים לאחר דחיית ההסכם הנפרד בין ישראל ללבנון.
מזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם, בהודעה שנמסרה ל-The Zioneer הערב (שבת), החריף עוד יותר את הרטוריקה של הארגון, וכינה את מזכר ההבנות בין ארה״ב לאיראן "משפיל ומביש". הוא הבטיח לגייס לחץ בינלאומי וערבי כדי לאלץ את ישראל לציית לסעיף הראשון – נסיגה מלאה מלבנון. התפתחות זו, המדווחת בשעה 17:04 שעון ירושלים, באה לאחר שורה של הצהרות חריפות יותר ויותר של קאסם לאורך היום.
כפי שדיווח The Zioneer, קאסם גינה תחילה את הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון בסדרת הצהרות שהחלו בשעה 16:08 שעון ירושלים בשבת. תחילה כינה את ההסכם "חטא חמור" ו״טעות נוראית", ודחה כל קשר בין נסיגה ישראלית לפירוק חיזבאללה מנשקו. עד שעה 16:08, הוא החריף וכינה את ההסכם "משפיל" ו״ויתור על ריבונות." השרשרת, הכוללת כעת שישה עדכונים, מראה שעמדותיו של קאסם מתקשות מדחייה מוחלטת של ההסכם ועד לניצול מפורש של מזכר ההבנות ארה״ב-איראן כמכשיר חלופי. האימות התפתח מדיווח ראשוני דרך כלי תקשורת ישראלים ועד להצהרה שנמסרה ישירות ל-The Zioneer ממקור בכיר בחיזבאללה.
כפי שדיווח The Zioneer ביום חמישי, 18 ביוני, גורמים ביטחוניים ישראלים בכירים העריכו כי מזכר ההבנות ארה״ב-איראן פוגע קשות בהרתעה הישראלית וצפוי להגביר את הלחץ הבינלאומי על ישראל לסגת מלבנון. ביום שני, 15 ביוני, חיזבאללה בירך רשמית על הסכם ארה״ב-איראן, בטענה שהוא מבטיח את זכויות לבנון. האיום החדש של קאסם לכפות את תנאי המזכר על ישראל מהווה אתגר ישיר למסגרת של ממשל ביידן ומאותת על מאמץ מתואם של חיזבאללה להשתמש בהסכם ככלי דיפלומטי, ולא כבסיס להרגעה.
מה שנותר לא מאומת: האם מזכר ההבנות ארה״ב-איראן אכן מכיל סעיף מחייב וישיר בנוגע לנסיגה ישראלית מלבנון, או שקאסם מפרש עיקרון רחב יותר. הנוסח המלא של ההסכם טרם פורסם על ידי וושינגטון או טהראן, ו-The Zioneer לא אימת באופן עצמאי את לשונו המדויקת.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
