רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, הודיע כי ההסכם הזמני בין ארה״ב לאיראן מקנה לפקחיו גישה למדינה. ההצהרה מגיעה לאחר שאיראן רמזה כי אתרים מרכזיים יישארו סגורים בפני פיקוח עד להשגת הסכם סופי והסרת סנקציות. גרוסי הבהיר כי הפקחים יגיעו לשטח בקרוב.
רפאל גרוסי, ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא״א), אישר היום (שישי) כי ההסכם הזמני בין ארה״ב לאיראן כולל הוראות המאפשרות לפקחים בינלאומיים גישה לאתרי הגרעין האיראניים. הצהרתו סותרת רמיזות איראניות שלפיהן אתרים מרכזיים יישארו חסויים עד להשגת הסכם סופי ולהסרת הסנקציות.
מדובר בהתפתחות האחרונה במסלול הדיפלומטי המהיר בין וושינגטון לטהרן, בתיווך קטאר. כפי שדיווח The Zioneer בשבועות האחרונים, המתווה המתהווה — שתואר באמצע יוני על ידי בכיר אמריקני כ״עסקה" הממתינה לאישור סופי — נועד למפת דרכים של 60 יום. הדיווחים על התקדמות לוו באותות מעורבים: שר החוץ ויושב ראש הפרלמנט האיראניים הסכימו לכאורה לתנאים, מפקד משמרות המהפכה ביקש את אישור המנהיג העליון, וכלי תקשורת באיראן דיווחו כי נותרו שתי סוגיות פתוחות.
הצהרת גרוסי מנטרלת למעשה את אחת הסוגיות הפתוחות — גישת פקחי סבא״א — בכך שהיא קובעת כי ההסכם הזמני מחייב זאת ממילא. עם זאת, יציבות ההסכם תלויה באישור סופי של ההנהגה העליונה באיראן, תהליך שסבא״א אינה יכולה לאכוף בעצמה.
את הדיווח פרסם N12.
מקורות ואות
- קליטה פנימית
