מוחסן רזאי, יועצו של המנהיג העליון של איראן, האשים היום (שבת) את ארצות הברית ב״המשך יצירת מתיחות" במצר הורמוז ובהפרת מזכר ההבנות עם טהראן. בהודעה שפורסמה בכלי תקשורת איראניים, הוא איים כי "התגובה לכל הפרה של מזכר ההבנות תהיה מהירה ונחרצת".
מוחסן רזאי, יועצו של המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי, האשים היום (שבת) את ארצות הברית בהמשך יצירת מתיחות במצר הורמוז ובהפרת סעיפים במזכר ההבנות בין המדינות. בהודעה שפרסם בטלגרם — רזאי הוא מפקד משמרות המהפכה לשעבר ומזכיר מועצת התכלית — קבע כי וושינגטון אחראית ליצירת החיכוך המתמשך בנתיב המים האסטרטגי. 'התגובה לכל הפרה של מזכר ההבנות תהיה מהירה ונחרצת,' כתב.
ההודעה מגיעה במסגרת חילופי דברים רטוריים הולכים וגוברים סביב מזכר ההבנות, אשר היווה נקודת מתח מרכזית בין וושינגטון לטהראן בשבועות האחרונים. כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר היום, רזאי התייחס לסעיפים א' ו-ה' של המזכר, והאשים את ארה״ב בתמיכה בשליחים אזוריים ובהסלמה במצר. הדברים מצטרפים לשורת אזהרות איראניות קודמות — כולל משר החוץ עראקצ׳י ב-19 ביוני ומדובר משרד החוץ בקאחי ב-15 ביוני — לפיהן ארה״ב תישא באחריות לכל הפרה של התחייבויות ההסכם.
מצר הורמוז, דרכו עוברת כחמישית מתפוקת הנפט העולמית, היה לאורך השנים מוקד חיכוך חוזר בין ארה״ב לאיראן. בדבריו הנוכחיים של רזאי לא פורטה צורת התגובה הצפויה, אך השימוש במילה 'הפרה' משקף את הלשון שבה השתמשו אזהרות איראניות קודמות בנוגע לצעדי תגמול צבאיים או דיפלומטיים אפשריים.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
