מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו אמר כי יש הסכמה בין מדינות המפרץ שאסור לאיראן לגבות תשלום כלשהו במצר הורמוז, יהיה כינויו אשר יהיה — בין אם ייקרא עמלות או מיסים — כך לפי N12.
בדבריו האחרונים על מצר הורמוז, אמר מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו כי יש הסכמה בין מדינות המפרץ שאיראן לא תגבה תשלום כלשהו — בין אם ייקרא עמלות, מיסים או כל כינוי אחר — עבור מעבר במצר האסטרטגי. ההצהרה, שדווחה ב-N12 בצהרי יום חמישי, מרחיבה את עמדתו הקודמת של רוביו ומבהירה כי ההתנגדות חלה על כל צורת תשלום, ולא רק על 'אגרה' בשמה.
רוביו כבר הצהיר בסיום ביקורו בבחריין ביום שלישי (19:17 שעון ירושלים) כי אף מדינה במפרץ אינה תומכת בגביית אגרה איראנית. בדחייתו הראשונית באותו יום שלישי (19:17 שעון ירושלים) כינה את הדרישה האיראנית 'משחק סמנטי.' השרשור התפתח מדיווח ממקור יחיד לאישורים מרובים: ביום רביעי (23:43 שעון ירושלים), The Zioneer דיווח כי הנשיא טראמפ חזר על כך ששום הסכם סופי לא יכלול אגרות במצר הורמוז.
העמדה המתקשחת של הממשל באה בזמן שטהרן אותתה על תנאים: ביום רביעי (15:31 שעון ירושלים) הודיעה איראן כי לא תגבה אגרות למשך 60 יום, בעוד חבר במשלחת המשא ומתן אמר ביום ראשון (01:03 שעון ירושלים) כי 'יהיה תשלום בהורמוז, וזה סופי.' The Zioneer דיווח גם ביום שבת (23:19 שעון ירושלים) כי טראמפ הזהיר את איראן מפני גביית אגרות במהלך הפסקת האש.
נותר פתוח האם הסכמת מדינות המפרץ משתרעת מעבר לערוצים דיפלומטיים פרטיים להצהרה פומבית משותפת רשמית. עמדתה הפומבית של איראן נותרה שהיא רואה את המצר כנתון לריבונותה לצד עומאן, והפסקת הגבייה הזמנית אינה מעידה על ויתור קבוע.
7 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
