הפתיח
שר החוץ האמריקני מרקו רוביו הצהיר ביום חמישי כי לאף מדינה אין זכות לגבות תשלום עבור שימוש בנתיבי ספנות בין-לאומיים, ודחה את ניסיונותיה של איראן להגדיר אגרות מעבר במצר הורמוז כ״משחק סמנטי". רוביו הדגיש כי הנשיא דונלד טראמפ הבהיר "באופן חד-משמעי" שתשלומים כאלו לעולם לא יהיו תנאי מקובל בשום הסכם דיפלומטי.
שר החוץ האמריקני מרקו רוביו פרסם דחייה נחרצת של מאמציה המתמשכים של איראן לנרמל את גביית האגרות מכלי שיט העוברים במצר הורמוז. בשיחה ביום חמישי, רוביו הגדיר את ההצדקות השונות של טהראן לתשלומים – בין אם הם מוצגים כדמי ניווט, ביטוח או הגנת הסביבה – כ״משחק סמנטי" שנועד לעקוף את החוק הימי הבין-לאומי.
העמדה האמריקנית
לדברי רוביו, חופש הניווט בנתיבי ספנות בין-לאומיים הוא עיקרון שאינו נתון למשא ומתן. "אתם יכולים לקרוא לזה אגרה, אתם יכולים לקרוא לזה עמלה – תקראו לזה איך שתרצו", אמר רוביו בדברים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk. "המציאות היא שלאף מדינה בעולם אין זכות לגבות תשלום על שימוש בנתיבי ספנות בין-לאומיים". הצהרה זו מהווה מענה ישיר לטענות האחרונות של בכירים איראנים לפיהן המצר נמצא תחת ריבונות משותפת של איראן ועומאן, ולא תחת הגדרה של מים בין-לאומיים.
רקע המשא ומתן
המחלוקת על מצר הורמוז הפכה לנקודת חיכוך מרכזית בעימות הביטחוני הרחב יותר בין ארה״ב, ישראל והמשטר האיראני. בעוד שאיראן הודיעה לאחרונה על השעיית גביית האגרות למשך 60 יום על רקע המשא ומתן המתנהל, הממשל האמריקני נראה נחוש להבטיח שכל הסכם סופי יאסור על פרקטיקות אלו לצמיתות. דבריו של רוביו עולים בקנה אחד עם הצהרותיו האחרונות של הנשיא טראמפ כי האגרות הן "בלתי מקובלות", ובניגוד להצהרות משרד החוץ האיראני שרמזו כי משטר התשלומים יימשך תחת שמות אחרים.
ניתוח ומבט קדימה
על ידי הגדרת העמדה האיראנית כ״משחק סמנטי", מחלקת המדינה מאותתת כי לא תקבל פשרה שתאפשר לטהראן לגבות הכנסות מהמצר במסווה של "דמי שירות". עמדה זו מחזקת את המחויבות האמריקנית לשמירה על מצר הורמוז כנתיב מים בין-לאומי חופשי ופתוח, אינטרס חיוני לביטחון האנרגיה העולמי וליציבות הימית של ישראל. יש לעקוב האם איראן תנסה לאכוף אגרות אלו באמצעות נוכחות ימית של משמרות המהפכה, או שמא תיסוג מהדרישה כדי להשאיר את הערוצים הדיפלומטיים פתוחים.
4 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
