הנשיא טראמפ אמר הערב כי איראן הסכימה באופן מלא לפיקוח גרעיני ברמה הגבוהה ביותר ללא הגבלת זמן, מה שמאפשר שמירת מצר הורמוז פתוח ללא מצור ימי. כספי הקלה מהסנקציות יופקדו בחשבון נאמנות בשליטה אמריקאית לרכישת מזון ואספקה רפואית מארה״ב, לדבריו.
הנשיא מסר את הדברים בהודעה מפורטת הערב, והציג את ההסכם כפריצת דרך הומניטרית. טראמפ אמר שללא ויתור איראן על הפיקוח "לא יהיה משא ומתן נוסף". הוא תיאר את ההסדר כמבטיח "יושרה גרעינית" וציין כי 19 מיליון חביות נפט עברו במצר הורמוז אתמול — שיא — וכי מחירי הנפט יורדים.
טראמפ הוסיף כי כל כלי השיט האמריקאיים נותרו במקום, אך תיאר את האפשרות להטיל מחדש מצור כ״לא סבירה ביותר". הוא הגדיר את מנגנון חשבון הנאמנות כפתרון למשבר הומניטרי, כך שהכספים יוקדשו לרכישת תירס, חיטה ופולי סויה מחקלאים אמריקאים.
הערב דיווח The Zioneer מוקדם יותר כי טראמפ הודיע על הסכמת איראן לפיקוח גרעיני לצמיתות ולחשבון נאמנות בשליטה אמריקאית (14:29, 14:38 לפי שעון ירושלים). הודעת הערב מוסיפה פרטים על תנאי הפיקוח, מבנה חשבון הנאמנות ונתוני זרימת הנפט.
לפי הדיווחים, מנהיגים איראניים מתנגדים לדרישות הפיקוח של סבא״א, וטראמפ הזהיר כי "יעשה מה שצריך" אם טהראן תחזור בה. הבית הלבן לא אישר כי נחתם הסכם רשמי.
12 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
