הפתיח
שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ׳י, הודיע הבוקר (שני) כי הסנקציות על יצוא הנפט והמוצרים הפטרוכימיים של איראן הושעו והמצור הימי על המדינה הוסר. לפי דיווחים בערוצים המקורבים למשטר בטהרן, עראקצ׳י טען עוד כי חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו שוחררו, וכי החל יישומה של תוכנית רחבת היקף לשיקום ולפיתוח כלכלי של איראן.
הצהרתו של עבאס עראקצ׳י מהווה עליית מדרגה משמעותית בנרטיב של טהרן בנוגע להבנות המדווחות מול ארצות הברית. לפי שר החוץ, השעיית הסנקציות מקיפה את ליבת הכלכלה האיראנית — נפט ומוצרים פטרוכימיים — שהיו תחת לחץ כבד במשך שנים. עראקצ׳י הוסיף וטען כי המצור הימי, שהגביל את הסחר הימי האיראני, אינו תקף עוד.
תפנית כלכלית ושחרור נכסים
מעבר להסרת מגבלות הסחר, עראקצ׳י טען כי הממשלה האיראנית קיבלה מחדש גישה לחלק מנכסיה המוקפאים בחו״ל. כספים אלו מיועדים, לפי הדיווחים, לתוכנית שיקום מקיפה שמטרתה לייצב את הכלכלה המקומית. דברים אלו מגיעים בהמשך לטענות קודמות של טהרן, לפיהן מזכר הבנות מול ארה״ב כלל מסגרת שיקום בהיקף של 300 מיליארד דולר.
פערי אימות
בעוד כלי תקשורת המזוהים עם המשטר באיראן מציגים התפתחויות אלו כעובדות מוגמרות, הן נותרות ללא אישור מצד משקיפים בינלאומיים עצמאיים או הצהרות רשמיות מוושינגטון. דסק המודיעין של The Zioneer מציין כי למרות דיווחים מתמשכים על מאמצי דה-אסקלציה, הסרה מלאה של מצור ימי והשעיה נרחבת של סנקציות אנרגיה יהוו שינוי מוחלט במדיניות האמריקנית — שינוי שטרם פורט בפומבי על ידי ממשל טראמפ.
הקשר אזורי
התפתחות זו מתרחשת על רקע תקופה של מתיחות גבוהה ודיווחים סותרים בנוגע למצבה של ההנהגה האיראנית. מוקדם יותר החודש עלו דיווחים על שיבושי תקשורת בתוך צמרת השלטון בטהרן. הטענות הנוכחיות על הקלות בסנקציות נראות כחלק ממאמץ מרוכז של משרד החוץ האיראני לשדר חזרה לשגרה כלכלית והתקדמות דיפלומטית, גם כאשר התנאים הסופיים של הסכם אזורי נותרו מעורפלים.
- The Zioneer Intelligence Desk
