הפתיח
איראן הודיעה הבוקר (שלישי) על סיום "השיחות הטכניות" עם ארצות הברית בשווייץ, שלב המהווה מעבר לקראת מגעים דיפלומטיים בדרג גבוה בהשתתפות בכירים מארה״ב, איראן, פקיסטן וקטאר. סגן שר החוץ האיראני, כאזם גריבאבאדי, אישר כי הצדדים הקימו ארבע קבוצות עבודה מקצועיות שיתמקדו בסוגיות הליבה של המתווה האזורי המתגבש, ובהן נשק גרעיני והקלת הסנקציות.
סיום השלב הטכני
לפי דיווחים בסוכנות הידיעות האיראנית הממלכתית IRNA, המשלחות הטכניות בשווייץ השלימו את המנדט הנוכחי שלהן. סגן שר החוץ כאזם גריבאבאדי, שעמד בראש הצוות האיראני, מסר כי הדיונים התמקדו במנגנונים ליישום מזכר ההבנות בין טהראן לוושינגטון. סיום הסבב מגיע לאחר מספר ימים של פגישות אינטנסיביות שנועדו לתרגם הבנות דיפלומטיות כלליות לפרוטוקולים טכניים מפורטים.
הקמת ארבע קבוצות עבודה
התוצר המרכזי של המפגשים בשווייץ הוא הקמתן של ארבע קבוצות עבודה נפרדות. צוותים אלו הוסמכו לעסוק במרכיבים הרגישים ביותר של המשא ומתן:
1. הקלת סנקציות: גיבוש לוחות זמנים וקריטריונים להסרת המגבלות הכלכליות על טהראן.
2. נשק גרעיני: טיפול במגבלות הטכניות ובפיקוח על תוכנית הגרעין האיראנית.
3. שיקום ופיתוח כלכלי: התמקדות בשיקום הכלכלה האיראנית.
4. קבוצת מעקב: צוות ייעודי שיפקח על יישום ההסכמות העתידיות.
מעבר לדרג המדיני הבכיר
השלב הבא בתהליך יעבור לאחריותה של ועדה בדרג גבוה. לפי ההודעה האיראנית, גוף זה יכלול את יו״ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ׳י, לצד סגן נשיא ארה״ב ג׳יי. די. ואנס. ראשי הממשלה של פקיסטן וקטאר, שהבז שריף ומוחמד בן עבד א-רחמן אל ת׳אני, ימשיכו בתפקידם כמתווכים מרכזיים במסגרת הפורום הבכיר. מעבר זה מעיד על כך שהמגעים חרגו מהפרטים הטכניים הראשוניים לעבר דרג קבלת ההחלטות הפוליטי, בעוד הצדדים פועלים לקידום מה שכונה "הסכם איסלאמבאד".
4 התפתחויות
