הפתיח
משרד החוץ האיראני הודיע לפנות בוקר (שני) כי "הושגה התקדמות טובה" במשא ומתן המתנהל בשוויץ. בעוד שהשיחות המרכזיות בין המשלחות הסתיימו, המשרד ציין כי הצוותים הטכניים ימשיכו בעבודתם, מה שמעיד על מעבר מדיפלומטיה בדרג גבוה לפתרון פרטים טכניים ויישומיים.
ההודעה מטהראן מסמנת שינוי משמעותי בטון לאחר תקופה של תנודתיות דיפלומטית עזה. ביום ראשון צפו דיווחים על קריסה אפשרית של השיחות כאשר המשלחת האיראנית איימה בעזיבה ואף החלה בהכנות לחזרה לטהראן. עם זאת, דיווחים מאוחרים יותר הצביעו על כך שהמשלחת נותרה בשוויץ ובסופו של דבר חזרה לשולחן הדיונים.
הקשר דיפלומטי
השיחות הללו, בתיווך קטאר ופקיסטן, הן חלק ממאמץ רחב יותר לטפל בעימות הקינטי הישיר בין ארצות הברית למשטר האיראני שאפיין את אמצע שנת 2026. מפגשים קודמים בבורגנשטוק קבעו מפת דרכים ל-60 יום לקראת הסכם סופי ומנגנון למניעת חיכוך הקשור לחזית הלבנונית. ההתקדמות הנוכחית מרמזת כי למרות המתיחות האזורית והחששות הביטחוניים של ישראל, הן וושינגטון והן טהראן שומרות על הערוץ הדיפלומטי.
ניתוח ומבט קדימה
בעוד שמשרד החוץ האיראני מגדיר את ההתקדמות כ״טובה", המהות הספציפית של פריצות הדרך נותרה חסויה. ההחלטה להשאיר צוותים טכניים בשוויץ מעידה על כך שבעוד שבמסגרת המדינית הרחבה חלה תנועה, סוגיות מורכבות — ככל הנראה בנושאי פיקוח גרעיני או דה-אסקלציה אזורית — דורשות ליטוש נוסף. עבור ישראל, החשש המרכזי נותר הקישור האפשרי בין שיחות אלו לחזית הצפונית, כפי שהדגישו בעבר גורמים ישראלים בכירים שציינו את הצורך לנתק בין המשא ומתן עם טהראן לבין העימות המתמשך עם חיזבאללה בלבנון.
- סבב המו״מ בן 18 השעות בקטאר הסתיים; הצדדים סיכמו על הקמת תא למניעת הסלמה בלבנון
- דה לה אספרייה מוביל בפער זעום בבחירות בקולומביה; ספירת הקולות נמשכת
- דיווח: ארה״ב הקימה מנגנון במעורבות איראנית להפסקת אש בלבנון, יומיים לפני מו״מ ישיר
- סין חותכת כ-12,000 תוכניות לימוד באוניברסיטאות בתחומי ההומניסטיקה, ועוברת לתכניות בינה מלאכותית ומדעים
