הפתיח
קצינים איראנים ובכירים רמי דרג בחיזבאללה שוהים במתחם התת-קרקעי ברכס עלי טאהר שבדרום לבנון — כך עולה מדיווחים שהגיעו לידי מערכת The Zioneer בליל שני. על פי הערכות, נוכחותם של הקצינים האיראנים היא הסיבה המרכזית ללחץ הכבד שמפעילה טהראן להשגת הפסקת אש, בשל החשש שצה״ל יתפוס אותם ויחקור אותם אם תימשך הפעילות הצבאית באתר האסטרטגי.
נוכחות איראנית ב״עיר התת-קרקעית"
על פי דיווח ברשת אל-חדת, קצינים איראנים שוהים כעת בתוך המפקדה התת-קרקעית הענפה הממוקמת מתחת לרכס עלי טאהר. הדיווחים מצביעים על כך שקצינים אלו מעורבים בניהול הלחימה ובתיאום מבצעי הדוק עם צמרת הפיקוד של חיזבאללה. האתר, שתואר בדיווחים קודמים כ״עיר תת-קרקעית" רב-מפלסית שנבנתה במשך למעלה משני עשורים, מהווה מרכז עצבים קריטי עבור פעילות הארגון בדרום לבנון.
סיכון החקירה
הפרשן חזי סימן טוב מעריך כי המניע המרכזי להתעקשותה הפתאומית של איראן על הפסקת אש הוא הפגיעות הפיזית של אותם אנשי שטח. בעוד צה״ל שומר על שליטה מבצעית ברכס ומכתר את המתחם, האפשרות של תפיסת יועצים איראנים בכירים הפכה לאיום ממשי עבור טהראן. הערך המודיעיני של אישים אלו, אם ייחקרו על ידי שירותי הביטחון הישראליים, מהווה סיכון אסטרטגי משמעותי שאיראן מבקשת למנוע באמצעות לחץ דיפלומטי.
הקשר אסטרטגי
התפתחות זו מגיעה לאחר תקופה של לחימה עצימה ברכס עלי טאהר, במהלכה הצליח צה״ל לכתר את מתחם המנהרות 'עימאד 4'. אף על פי שהדרג המדיני הנחה לאחרונה להקפיא את הכניסה למתחם כדי לא לשבש את השיחות הבינלאומיות, נוכחותם של פעילי חיזבאללה וקצינים איראנים לכודים נותרה גורם מרכזי במשא ומתן המתנהל. המצב מדגיש את עומק המעורבות האיראנית הישירה במבנה הפיקוד הקדמי של חיזבאללה ואת הסיכונים הגבוהים עבור הרפובליקה האסלאמית ככל שצה״ל מתקרב לנכסיה האסטרטגיים המרכזיים באזור.
3 התפתחויות
