חיזבאללה דחה מיד את הסכם המסגרת החדש בין ישראל ללבנון, וכינה אותו "בטל ומבוטל" משום שהוא תולה את נסיגת צה״ל מדרום לבנון בפירוק נשק הארגון הנתמך על-ידי איראן. ההתנגדות מעמידה למבחן את יכולתה של מדינת לבנון לאכוף ריבונות באמצעות צבאה, או שחיזבאללה יוכל שוב להשתמש בנשק ובאיומים כדי לבטל את הממשלה.
חיזבאללה דחה את הסכם המסגרת החדש בין ישראל ללבנון, הכולל 14 סעיפים, כמעט מיד לאחר החתימה בוושינגטון במוצאי שבת, וכינה אותו "בטל ומבוטל" משום שהוא תולה את נסיגת צה״ל מדרום לבנון בפירוק נשק הארגון הנתמך על-ידי איראן – דרישה שהמיליציה מכנה בלתי מקובלת.
דחייה זו היא האחרונה בגל של התנגדות גוברת בשבוע האחרון. ביום שישי בשעה 22:38 ירושלים, The Zioneer דיווח כי חיזבאללה הצהיר רשמית שהוא "אינו מחויב" להסכם המתגבש. בשבת בשעה 16:21 ירושלים, מזכ״ל חיזבאללה פרסם גינויים פומביים מרובים, כינה את המסגרת "שגיאה היסטורית" ו״כניעה לאויב הישראלי", והגדיר את התניית הנסיגה הישראלית בפירוק נשקו כ״קו אדום". שעות לאחר מכן, בשעה 21:03 ירושלים, פרצו הפגנות נגד ההסכם בביירות, עם עימותים בין מפגינים לכוחות הביטחון.
כפי דיווח The Zioneer בשבת בשעה 20:18 ירושלים, הסכם המסגרת כולל הכרה הדדית ונסיגה מדורגת של צה״ל המותנית באבני דרך ניתנות לאימות של פירוק נשק. שרי חיזבאללה נותררים חלק מהקבינט הלבנוני, מה שמעמיד למבחן את יכולת ביירות לאכוף ריבונות מדינתית על הארגון החמוש. חיזבאללה קרא במקום זאת ליישם הבנות ארה״ב-איראן, עמדה שדווחה לראשונה בשבת בשעה 16:21 ירושלים.
עדיין לא ברור אם ממשלת לבנון תוכל לאכוף את דרישות הפירוק של המסגרת ללא משבר קבינט או עימות ביטחוני פנימי. חיזבאללה לא אותת על נכונות לנהל משא ומתן על לוח זמנים או מנגנון חלופי, והאגף הפוליטי שלו לא התפטר מהממשלה.
5 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
