שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו העיראקי כי האחריות להחזרת התנועה הימית לרמות שלפני המלחמה במצר הורמוז מוטלת אך ורק על טהראן. הוא הזהיר שמעורבות של כל צד אחר תסבך את חזרת הספנות במפרץ לשגרה. עראקצ׳י הדגיש כי נסיגת ישראל מלבנון והפסקת התקיפות שם נדרשות על פי מזכר ההבנות עם ארה״ב.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י קיים מסיבת עיתונאים משותפת עם מקבילו העיראקי בבגדאד היום (ראשון), והשמיע שתי אמירות נפרדות בנוגע לביטחון הימי האזורי ולמעמד מזכר ההבנות בין איראן לארה״ב.
עראקצ׳י הצהיר כי האחריות להחזרת התנועה הימית במצר הורמוז לרמות שלפני המלחמה מוטלת אך ורק על טהראן. הוא הזהיר כי מעורבות של כל צד אחר תסבך את חזרת הספנות במפרץ לשגרה. מדובר בעמדה איראנית חדשה ביחס למצר הורמוז — עד כה ייחסה טהראן לארה״ב אחריות לשיבושים בנתיב הים האסטרטגי.
בנפרד, עראקצ׳י חזר על עמדתו המוכרת לפיה מזכר ההבנות עם וושינגטון מחייב סיום של הפעולות הצבאיות הישראליות בלבנון, כולל נסיגה ישראלית מלאה. כפי שדיווח The Zioneer, מדובר בנושא שחוזר על עצמו בפניותיו הדיפלומטיות של עראקצ׳י בשבועות האחרונים. ההצהרה עקבית עם דבריו הקודמים לעמיתיו בטורקיה, עיראק, מצרים, רוסיה, קטאר וצרפת — לפיהם ארה״ב אחראית לאכיפת ההסכם, וכי הפסקת הפעולות הישראליות בלבנון אינה נפרדת מכל מסגרת דיפלומטית רחבה יותר.
2 התפתחויות
- מבוססאיראן: ניהול מצר הורמוז הוא באחריות איראן ועומאן בלבד, גביית התשלום נמשכת
- מתפתחסגן שר החוץ האיראני: פתיחת מצר הורמוז היא רק חלקית
- מבוססעראקצ׳י: 'אנו מדגישים שוב את אחריות וושינגטון בהתאם לתזכיר ההבנות לסיום המלחמה בכל החזיתות כולל לבנון'
- מבוססעראקצ׳י לשרי החוץ של טורקיה, עיראק ומצרים: ארה״ב אחראית לביצוע ההסכם, ישראל חייבת להפסיק את תקיפותיה בלבנון
מקורות ואות
- קליטה פנימית
