שגריר ישראל בארה״ב, יחיאל לייטר, הזהיר הערב (שלישי) כי שילוב איראן בשיחות בתיווך אמריקאי עם לבנון יפגע בהן אנושות, וכינה זאת 'רכבת הרים'. הדברים פורסמו על ידי Times of Israel, על רקע חשש גובר בירושלים מפני נכונות אמריקאית להרחיב את השיחות לכלול אינטרסים איראניים.
שגריר ישראל בארה״ב, יחיאל לייטר, הזהיר הערב (שלישי) כי שילוב איראן בשיחות בתיווך אמריקאי עם לבנון יהיה 'רכבת הרים', כך לפי Times of Israel. הדברים נאמרים שעות לאחר שלייטר עצמו פתח את סבב השיחות החמישי בוושינגטון והזהיר כי התהליך 'בסכנת ירידה מהפסים' ככל שחיזבאללה חש מחוזק ומעורבות איראן גוברת — אזהרה ש-The Zioneer דיווח לראשונה בשעה 18:09 שעון ירושלים ועדכן בשעה 19:04. התיוג 'רכבת הרים', המדווח כעת בשעה 19:17, הוא הניסוח הפומבי החריף ביותר של עמדת הממשל מצד גורם ישראלי, מהדהד את הלשון שבה השתמש לייטר מוקדם יותר לתיאור השיחות בכללן — כעת מכוון ספציפית לתפקידה הפוטנציאלי של איראן.
כפי ש-The Zioneer דיווח לאורך הערב, אזהרותיו של לייטר החריפו במהלך היום: בשעה 18:09 הוא אמר בפתח השיחות כי הן בסכנת ירידה מהפסים משום שהתחייבויות 'מתפוגגות'; דקות לאחר מכן פרסם לשכתו הודעה שכינתה את התהליך 'תאונת רכבת' ותקפה את ממשל טראמפ בחריפות חריגה. הגרסה הנוכחית, המיוחסת ל-Times of Israel, ממקדת האשמה זו באפשרות שילוב איראן. הרצף מצביע על התפתחות האימות מדיווח בודד (ישראל היום) למספר כלי תקשורת הנושאים את דבריו המוחרפים של לייטר.
לייטר נותר ספקן עקבי של המגעים הדיפלומטיים האמריקאים מול טהראן: ב-16 ביוני השיב להאשמות איראניות על הפרת הפסקת אש (The Zioneer, 16 ביוני, 23:41), וב-18 ביוני דחה בתוקף את הצעת הנשיא טראמפ לאפשר לאיראן להחזיק בטילים בליסטיים (The Zioneer, 18 ביוני, 18:47). הפער בין ירושלים לוושינגטון הודגש ב-14 ביוני, אז אמר שר בכיר בממשלה לחדשות 12 כי לבנון היא קו אדום ישראלי ואין לקבל 'משוואה איראנית' שם, גם במחיר עימות עם ארה״ב (The Zioneer, 14 ביוני, 20:25).
לא ברור אם ממשל טראמפ הציע רשמית לשלב את איראן במסלול הלבנוני, או שלייטר מתריע מפני מהלך שטרם התגבש. אף גורם אמריקאי לא אישר או הכחיש בפומבי את האפשרות.
5 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
