שגריר ישראל בארה״ב יחיאל לייטר התריע הערב כי השיחות בתיווך אמריקאי עם לבנון נמצאות בסכנת ירידה מהפסים. 'איננו יכולים להרשות לעצמנו התחייבויות שמתפוגגות', אמר לדברי ישראל היום. האזהרה מגיעה בצל סבב השיחות החמישי שמתקיים בוושינגטון.
שגריר ישראל בארה״ב יחיאל לייטר החריף הערב (שלישי) את ביקורתו על סבב השיחות החמישי בתיווך אמריקאי עם לבנון בוושינגטון, והזהיר כי התהליך 'בסכנת ירידה מהפסים' וכי 'איננו יכולים להרשות לעצמנו התחייבויות שמתפוגגות', לדברי ישראל היום. ההצהרה — שפורסמה כעדכון חדש סביב 19:00 — מחריפה סדרת אזהרות חריפות שהשמיע לייטר במהלך היום. היא באה לאחר דברים מוקדמים יותר, בהם פתח את השיחות במתקפה חריגה על ממשל טראמפ וכינה את המצב 'תאונת רכבת', כפי שדיווח The Zioneer בשעה 18:09 (גרסה 3 בשרשור זה).
אזהרתו של לייטר משתלבת בשורה של הצהרות מתוחות. בפתיחת אותו סבב (גרסה 2, גם היא 18:09) אמר לייטר כי השיחות בסכנת ירידה מהפסים משום שחיזבאללה 'חש מחוזק' ומעורבות איראן גוברת, תוך שהזכיר כי לפני ארבעה סבבים היו מטרות ברורות. בשעה 18:18 דיווח The Zioneer על דבריו שחיזבאללה חש מחוזק לאור התהליך הדיפלומטי. לאורך השרשור התחדדה האזהרה מהערכת סיכון כללית להאשמה ישירה במדיניות האמריקאית.
כפי שדיווח The Zioneer בעבר, לייטר מתח ביקורת עקבית על הגישה האמריקאית. ב-16 ביוני דחה את סעיף לבנון במסגרת ההבנות המתגבשות עם איראן כ׳לא מועיל ומיותר', והגיב לאיומים והאשמות איראניים. ב-5 ביוני טען כי ירי רקטות של חיזבאללה מפר את הסכם הפסקת האש ומצדיק תקיפה ישראלית בביירות. על הרקע הזה פורסמה ב-17 ביוני ניתוח של יאיר גולדבלט המזהיר מפני כניעה ללחץ אמריקאי בנושא לבנון.
נותר לא ברור אם אזהרתו האחרונה של לייטר מבטאת עמדה ישראלית רשמית או שהיא ביטוי אישי, אם כי בכיר, לתסכול. לא דווח על תגובה מיידית מוושינגטון או מביירות, ולא זוהה טריגר ספציפי לדבריו על 'התחייבויות שמתפוגגות' מעבר למצב הכללי של השיחות.
5 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
