השגריר יהייל לייטר, בפתח הסבב החמישי של השיחות בוושינגטון, תקף בחריפות חריגה את ממשל טראמפ: הזהיר כי התהליך בסכנת ירידה מהפסים, כי חיזבאללה חש מחוזק, וכי אין ביטחון שכספי איראן לא יזרמו לארגון במסגרת מזכר ההבנות.
הסבב החמישי של השיחות בין ישראל ללבנון נפתח הערב בוושינגטון בעימות פומבי חריג, כאשר השגריר יהייל לייטר תקף ישירות את ממשל טראמפ על ניהול המסלול האיראני.
בדבריו לצד שגרירת לבנון במחלקת המדינה, אמר לייטר כי הרכבת שעליה עלו לפני ארבעה סבבים – בדרך לשלום מלא, עם ארצות הברית כקטר – נמצאת בסכנת ירידה מהפסים, משום ש׳הנחת היסוד' בדבר הוצאת איראן מלבנון נחלשה. הוא האשים את הממשל בהחלפת היעד הברור במושג 'מניעת חיכוך' שאינו מתאים, והדגיש: 'חיזבאללה חייב להיות מובס ומוסר מהמשוואה'.
כפי ש-The Zioneer דיווח מוקדם יותר הערב (18:18), לייטר פתח את הסבב באזהרה על סכנת הכשלה. ההצהרה הנוכחית מחריפה את הביקורת: לייטר שאל במונחים דיפלומטיים חריפים האם פירוק חיזבאללה עודנו הבסיס לשיחות, האם הסכם הפסקת האש המחייב נסיגה צפונה עודנו תקף, וכיצד יובטח שכספי מזכר ההבנות עם איראן לא יגיעו לחיזבאללה. הוא ציין כי חיזבאללה 'חש מחוזק ונועז יותר', וכי ישראל תפעל נגד איומים מיידיים ומתפתחים.
מדובר באחת ההתקפות הפומביות החריפות ביותר של דיפלומט ישראלי על ממשל אמריקני בשנים האחרונות. מזכר ההבנות בין וושינגטון לטהרן, שניהל ממשל טראמפ, צפוי לשחרר נכסים איראניים משמעותיים; שלושת שאלותיו של לייטר מבקשות בהירות ביחס למניעת זרימת כספים לחיזבאללה.
5 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
