מפגינים יצאו לרחובות בביירות בערב שבת במחאה נגד הסכם המסגרת ישראל-לבנון שנחתם שעות קודם לכן בוושינגטון. חיזבאללה דחה את ההסכם, וחבר כנסת מטעמו אמר כי הוא "משרת רק את האינטרסים" של ישראל.
חבר פרלמנט מטעם חיזבאללה אמר הערב (שבת) כי הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון, שנחתם ביום שישי בוושינגטון, 'משרת רק את האינטרסים' של ישראל – הסלמה במתקפה הרטורית של הארגון נגד ההסכם. הדברים נמסרו בשעה שמאות תומכי חיזבאללה התעמתו עם כוחות הביטחון הלבנוניים בביירות ובערים נוספות, שעות לאחר שמזכ״ל חיזבאללה נעים קאסם הכריז כי ההסכם 'חסר תוקף' וקרא לבטלו. העימותים הם הביטוי הרחוב העז ביותר להתנגדות להסכם התלת-צדדי מאז החתימה.
שרשרת ההתנגדות התגבשה במהירות. בערב שישי הצהיר חיזבאללה רשמית כי אינו מחויב להסכם (The Zioneer, שישי 22:38 ירושלים). בתוך שעות, קאסם כינה את ההסכם 'משפיל' והבטיח לסכלו (שבת 20:33 ירושלים). דקות לאחר מכן דיווח The Zioneer על עימותים בין מאות תומכים לכוחות הביטחון (שבת 20:33 ירושלים). ההצהרה הנוכחית של חבר הפרלמנט, שפורסמה באותו חלון זמן בשבת, מאשרת כי המפלגה מתאמת קו מסרים אחיד: קריאה לבטל את ההסכם כחסר תוקף.
הרקע לאירועים הוא הפער המעמיק בין ממשלת לבנון, שחתמה על ההסכם האמריקני ביום שישי, לבין חיזבאללה הרואה עצמו בלתי מחויב לו. כפי שדיווח The Zioneer ביום שישי (20:58 ירושלים), ההסכם מדיר במפורש את איראן וחיזבאללה מכל תפקיד בלבנון, קובע אזור ביטחון ישראלי לאורך הקו הצהוב, וכולל אזורי פיילוט לפירוק חיזבאללה מנשקו – פרטים שהארגון דוחה זה מכבר.
טרם אומת היקף העימותים המדויק, ואין דיווח מאומת על נפגעים. The Zioneer לא אישר באופן עצמאי את מספר המפגינים או כוחות הביטחון המעורבים, כמו גם נפגעים ספציפיים. צעדיו הבאים של חיזבאללה – האם יעבור להתנגדות מאורגנת או יגביל עצמו למחאות רחוב והצהרות פוליטיות – נותרו לא ברורים.
5 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
