שר האנרגיה של קטאר, סעד שרידה א-כַּעְבִּי, אישר הערב (שני) כי 13 בני אדם נהרגו ו-66 נפצעו בפיצוץ ובשריפה במתקן הגז ברזן בעיר התעשייתית ראס לפאן בליל ראשון. א-כעבי הגדיר את האירוע כתקלה טכנית ללא חשד לחבלה, וציין כי בין הנפגעים אזרחים קטרים, הודים ופקיסטנים. חקירת האירוע נמשכת.
הערב (שני) בשעה 22:49 שעון ירושלים, התייצב שר האנרגיה של קטאר, סעד שרידה א-כַּעְבִּי, לראשונה באופן רשמי ותיאר את הפיצוץ במתקן האספקה ברזן בעיר התעשייתית ראס לפאן. במסיבת עיתונאים אישר א-כעבי את המניין הסופי – 13 הרוגים ו-66 פצועים – וקבע כי הפיצוץ אירע בסביבות 22:30 שעון מקומי במהלך הפעלה מחדש של המתקן, שהושבת מאז דצמבר 2025 לצורך תחזוקה. הוא הגדיר את האירוע באופן חד משמעי כתקלה טכנית, ללא כל ראיה לחבלה או למעשה עוין. בין הנפגעים אזרחים קטרים, הודים ופקיסטנים; רבים מההרוגים הם עובדים הודים ופקיסטנים. האש כובתה במהירות, ופעילות הנמל והלוגיסטיקה בראס לפאן לא נפגעה.
הצהרתו הרשמית של השר היא שיאו של רצף דרמטי של דיווחים ביממה האחרונה. שרשרת העדכונים של The Zioneer החלה אמש (ראשון) בדיווחים ראשוניים על פיצוץ ושריפה במתחם הגז, כאשר הרשויות הקטאריות תיארו תחילה אירוע פנימי במפעל ללא נפגעים (ראשון, 22:49 ירושלים). תוך שעות התעצם מניין הנפגעים באופן חד: משרד הפנים דיווח על 54 פצועים ו-18 נעדרים (ראשון, 22:49), ועדכון מוקדם יותר היום של The Zioneer העלה ל-13 הרוגים ו-66 פצועים מפי גורמים לא רשמיים. אישור השר מעלה כעת את רמת הביטחון לבלתי מאושרת, ומוסיף פרטים חיוניים – זמן הפיצוץ, השבתת המתקן הקודמת, והשלילה המפורשת של חבלה – שלא נכללו בהצהרות הקודמות.
כפי ש-The Zioneer דיווח ב-14 ביוני 2026, קטאר הייתה בעבר נושא לדיווח הוושינגטון פוסט על פנייה חשאית לאיראן להפחתה חד-צדדית של תפוקת הגז במטרה להגן על מתחם ראס לפאן מפני תקיפה. בעוד הפיצוץ הנוכחי מתואר כתקלה טכנית שאינה קשורה לתקיפה כלשהי, הרגישות של מתקן ראס לפאן – ממתחמי ה-LNG הגדולים בעולם – ממשיכה לשמש רקע חוזר בסיקור הדסק של תשתיות אנרגיה וביטחון אזורי.
חקירת סיבת התקלה המדויקת נמשכת. פרטים נוספים על אופי התקלה או זהות כל ההרוגים טרם פורסמו על ידי הרשויות הקטאריות.
14 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
