חבר הקונגרס רנדי פיין (רפובליקני-פלורידה) החריף את העימות עם סגן הנשיא ג׳יי די ואנס היום (רביעי), וקבע כי ואנס חייב התנצלות לעם האמריקאי על שאמר שישראל נוצרה על ידי ארצות הברית. פיין כינה את דבריו של ואנס 'פוגעניים' ו׳לא מכבדים מיליוני אמריקאים', וטען כי ישראל הוקמה בזכות הקרבה יהודית ולא בזכות מעשה אמריקאי.
חבר הקונגרס רנדי פיין (רפובליקני-פלורידה) המשיך היום (רביעי) בגינוי הפומבי של סגן הנשיא ג׳יי די ואנס, ודרש התנצלות ישירה מוואנס כלפי העם האמריקאי. בהצהרה שפורסמה ב-The Zioneer, אמר פיין כי טענתו של ואנס שישראל קיימת רק בגלל שארצות הברית יצרה אותה היא 'פוגענית' ו׳לא מכבדת מיליוני אמריקאים, שרבים מהם איבדו קרובים בשואה'. פיין הדגיש כי ישראל הוקמה 'בזכות דמם, יזעם ודמעותיהם של העם היהודי, בעקבות הטרגדיה הגדולה בהיסטוריה האנושית'. הוא גם ציין כי ארצות הברית 'לא תמיד הייתה ידידה גדולה של ישראל בשנותיה הראשונות והמעצבות'.
דבריו מחריפים עימות פוליטי מתמשך בין חבר הקונגרס היהודי-רפובליקני לבין סגן הנשיא בנושא ההיסטוריה והמהות של יחסי ארה״ב-ישראל. כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר היום, פיין כבר מתח ביקורת על הטון של ואנס כ׳עוין' כלפי ישראל. במהלך השבוע האחרון השמיע ואנס כמה הערות שהטילו ספק בהכרת התודה הישראלית וטענו שישראל 'נבנתה מהכסף שלנו', דבר שעורר גינויים מצד פרשנים ואישי ציבור ישראלים. הצהרתו האחרונה של פיין ממסגרת מחדש את הוויכוח על בסיס היסטורי, ומאשימה את ואנס בעיוות יסודות המדינה. לא ברור אם תגובה רשמית כלשהי מצד לשכת סגן הנשיא צפויה.
2 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
