ארה״ב החלה בהסרת הסנקציות על הנפט האיראני והעניקה פטור לייצוא הנפט האיראני, לפי דיווחים איראניים. הצעד מגיע יום אחד בלבד לאחר סבב שיחות, ומעיד על תאוצה במגעים בין ארה״ב לאיראן.
ערוצים המקורבים לאיראן דיווחו אחר הצהריים (שני) כי ארה״ב החלה בהסרת הסנקציות על הנפט האיראני והעניקה פטור לייצוא נפט איראני. הצעד מגיע לאחר יום אחד בלבד של שיחות בין ארה״ב לאיראן, ומאשר את התאוצה הדרמטית בערוץ הדיפלומטי כפי שדיווח The Zioneer לאורך היום.
מוקדם יותר היום, בשעה 16:19 שעון ירושלים, דיווח The Zioneer כי משרד האוצר האמריקאי הנפיק רישיון זמני למכירת נפט איראני עד 21 באוגוסט. הדיווח הצטרף לשרשרת של דיווחים שהחלה בצהריים עם הפטור ל-60 יום על רקע התקדמות בשיחות בשווייץ (גרסה 9), ולאחר מכן אישורו של שר האוצר בסנט בשעה 16:19 על רישיון כללי ל-60 יום בתמורה להתחייבויות איראן לחופש שיט במצר הורמוז ולכניסת פקחי סבא״א (גרסה 11). השרשרת התעצמה במהירות: בגרסה 7 דיווח i24NEWS כי הרישיון מאפשר יבוא נפט לארה״ב ותשלומים ישירים לבנק המרכזי של איראן ולמשמרות המהפכה. כל הדיווחים נרשמו באותה דקה, משקפים מפל של אישורים רשמיים והבהרות תקשורתיות.
כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר השבוע, משרד החוץ האיראני כבר הודיע ביום חמישי בלילה (18 ביוני) כי תהליך הסרת הסנקציות החל, וביום שני בבוקר הצהירו גורמים איראניים ובהם שר החוץ עראקצ׳י כי הסנקציות על יצוא הנפט והפטרוכימיה הושעו והמצור הימי הוסר. הוול סטריט ג׳ורנל דיווח כי ההסכם המתגבש יכלול הקלה מיידית בסנקציות על נפט ובנקאות, בעוד הקלה רחבה יותר תותנה בעמידתה של איראן בדרישות ארה״ב בנוגע למצר הורמוז ולסוגיה הגרעינית — תנאי שהודהד גם בהצהרות האוצר האמריקאי.
לא ברור האם הפטור האחרון, המשתרע עד 21 באוגוסט, הוא הסכם סופי או צעד ביניים, והאם השיחות המתוכננות בשווייץ ביום שישי יתקיימו כמתוכנן.
15 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
