משרד האוצר האמריקאי פרסם היתר זמני המאפשר מכירת נפט איראני עד 21 באוגוסט, למעשה הקלה בסנקציות על יצוא הנפט של הרפובליקה האיסלאמית. הצעד מגיע על רקע דיווחים על התקדמות בשיחות ארה״ב-איראן בשווייץ, לאחר רמיזות קודמות של שר האוצר בסנט כי עסקה רחבה יותר עשויה להיות קרובה.
משרד האוצר האמריקאי פרסם היתר זמני במסגרת משרד הפיקוח על נכסים זרים (OFAC) המתיר מכירת נפט איראני עד 21 באוגוסט 2026. ההיתר, שפורסם ביום שני בשעה 17:00 שעון ירושלים — באותו יום שבו התנהלה שרשרת הדיווח — מהווה רשמיות של הפטור מסנקציות ל-60 יום שדווח לראשונה פחות משעה קודם לכן. הצעד מגיע בעקבות הצהרתו של שר האוצר סקוט בסנט מוקדם יותר היום כי העסקה המתגבשת עשויה להיחתם בקרוב.
שרשרת הדיווח החלה בשעה 16:19 שעון ירושלים, אז פורסמו מספר גרסאות כמעט בו-זמנית: דיווחים ראשוניים על פטור ל-60 יום (גרסאות 1-4), לאחריהם הודעתו של בסנט ברשת X המאשרת את התחייבויות איראן לגבי פיקוח סבא״א וחופש השיט במצר הורמוז (גרסה 11), הרישיון הרשמי של OFAC (גרסה 13), ותאריך התפוגה המפורש של 21 באוגוסט (גרסה 14). החפיפה בזמנים מעידה על הודעות מתואמות ולא הדלפות עוקבות. בשעה 16:58 דיווח The Zioneer על הפטור תוך ציון התקדמות בשיחות בשווייץ. ההיתר החדש של OFAC קובע את תאריך התפוגה המדויק.
כפי שדיווח The Zioneer ביום שלישי 16 ביוני, הוול סטריט ג׳ורנל פירט הסכם מתגבש הכולל הקלות מיידיות בנפט ובנקאות. ביום חמישי 18 ביוני מסר משרד החוץ האיראני כי הסרת הסנקציות החלה. בסוף השבוע אמר סגן הנשיא ואנס כי ביקור סבא״א באיראן צפוי השבוע.
היקף ההיתר המלא — מגבלות נפח, קונים מורשים ותנאי תשלום — לא פורסם בפומבי. ההסכם הרחב בין ארה״ב לאיראן נותר בלתי גמור, כשהדיונים נמשכים על הגבלות גרעיניות, חופש השיט במצר הורמוז והסדרי ביטחון אזוריים.
15 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
