הפתיח
ישראל צפויה לצמצם את כוחותיה בדרום לבנון לקראת שלב פיילוט, כך עולה מדיווחים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk. המהלך מגיע על רקע לחץ אמריקני כבד ובהמשך להנחיות המגבילות את הפעילות ההתקפית של צה״ל בגזרה.
צה״ל נערך לצמצם את נוכחות כוחותיו בדרום לבנון, מהלך המוגדר כ״שלב פיילוט" לקראת משא ומתן דיפלומטי. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer Intelligence Desk, נסיגות מוגבלות אלו — שעשויות לכלול עמדות באזור הבופור — מתואמות כמחווה של רצון טוב כלפי ארצות הברית וממשלת לבנון לקראת סבב שיחות המתוכנן ליום שלישי.
הקשר אסטרטגי
הצמצום הנוכחי מגיע לאחר שבוע של ירידה ניכרת בעצימות המבצעית של צה״ל. דיווחים קודמים הצביעו על כך שתקיפות הצבא בדרום לבנון הוגבלו כבר בתחילת השבוע שעבר, כאשר מקורות מסוימים טענו כי הפעילות ההתקפית צומצמה כמעט לאפס. שינוי זה עולה בקנה אחד עם יוזמה מדינית ישראלית שנועדה להקל על הלחץ מצד ממשל טראמפ, אשר על פי הדיווחים דוחף לנסיגה ישראלית מלאה מהאזור.
ניתוח ומבט קדימה
המהלך מאופיין על ידי מקורות אזוריים כהתאמה טקטית ולא כנסיגה מלאה. כלי תקשורת לבנוניים, בהם ערוץ מנוטר, טוענים כי ארה״ב הודיעה רשמית ללבנון על ה״נסיגות המוגבלות". במקביל, סביבת המידע נותרת מורכבת; נשיא סוריה, אחמד א-שרע, הבהיר לאחרונה כי דיווחים על כניסה אפשרית של צבא סוריה ללבנון כדי לפרק את חיזבאללה מנשקו לא הובנו כראוי, אם כי הביע נכונות למשא ומתן.
עבור ישראל, שלב הפיילוט מהווה סיכון מחושב. בעוד שהוא נותן מענה לדרישות האמריקניות להרגעה, הוא מתרחש כאשר חיזבאללה עדיין מהווה איום משמעותי. מערכת The Zioneer תמשיך לעקוב האם דילול הכוחות יוביל להסדר דיפלומטי בר-קיימא או שמא יספק הזדמנות להתארגנות מחדש של האויב.
4 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
