הפתיח
שני בכירים אמריקנים מסרו לוול סטריט ג׳ורנל ביום חמישי כי כוחות משמרות המהפכה תקפו אוניית משא הנושאת דגל סינגפור במצר הורמוז. התקרית התרחשה במרחק של כ-7.5 מיילים ימיים מחופי עומאן, וזאת בהמשך לאזהרות מפורשות מצד הרשויות באיראן לפיהן נתיב השיט האסטרטגי סגור לתנועה שאינה מתואמת מראש.
דיווחים על מעורבות קינטית במצר הורמוז קיבלו אישור הערב (חמישי) מפי בכירים אמריקנים, אשר זיהו את כלי השיט שהותקף כאוניית משא הנושאת דגל סינגפור. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer, חיל הים של משמרות המהפכה תקף את הספינה לאחר שזו ניסתה לכאורה לחצות את המצר בנתיב לא מורשה. בעוד שמשמרות המהפכה טוענים כי הספינה לא תיאמה את מעברה מול "רשות מצר המפרץ הפרסי", מיקום התקיפה — בצד העומאני של המצר — מעיד על הרחבה משמעותית של פעולות האכיפה האיראניות למים בינלאומיים או למים בפיקוח עומאני.
רקע על המצור הימי
מצר הורמוז הוא נקודת החנק הימית הקריטית ביותר בעולם, ומעמדו הפך למנוף מרכזי במשא ומתן הביטחוני האזורי. נכון לסוף יוני 2026, איראן מתנה את פתיחת המצר בנסיגה ישראלית מלבנון, דרישה שירושלים דוחה על הסף. התקיפה הנוכחית מצטרפת לרצף של הסלמה מצד משמרות המהפכה, הכולל דיווחים מהימים האחרונים על הכרזת "שליטה מלאה" במצר ואיומים בשימוש בכוח נגד כלי שיט שיכבו את מערכות הזיהוי (AIS) או יסטו מהנתיבים שאושרו על ידי טהראן.
ניתוח והשלכות ביטחוניות
זיהוי הספינה כנושאת דגל סינגפור מוסיף ממד דיפלומטי לאירוע, כאשר איראן פוגעת בשיט מסחרי בינלאומי כדי לאכוף את המצור שלה. למרות האישור האמריקני לעצם התקיפה, טרם פורסמו פרטים ספציפיים בנוגע לנזק שנגרם לכלי השיט או לנפגעים בקרב הצוות. ב-The Zioneer מציינים כי פעולה זו מגיעה לאחר אזהרות קודמות של הצי האמריקני לכוחות איראניים לחדול מהתנכלות לשיט העולמי. המעבר מאיומים מילוליים לפעולה קינטית נגד כלי שיט זר מסמן שלב נפיץ בעימות הימי המתמשך בין משמרות המהפכה לבין כוחות הצי הבינלאומיים הפועלים באזור.
7 התפתחויות
