הפתיח
מזכיר המדינה האמריקאי, מרקו רוביו, הנחה הערב (שישי) טקס חתימה בוושינגטון די.סי., המציין את כינונו הרשמי של הסכם מסגרת משותף בין ישראל ללבנון. רוביו תיאר את ההסכם כצעד ראשון וקריטי לקראת יציבות אזורית, תוך שהוא מדגיש כי עבודה דיפלומטית וביטחונית רבה עוד לפני הצדדים.
טקס החתימה בוושינגטון מגיע לאחר משא ומתן אינטנסיבי שנועד לכונן מציאות ביטחונית ומדינית חדשה בגבולה הצפוני של ישראל. מזכיר המדינה מרקו רוביו, שנשא דברים באירוע, הצהיר כי העם הלבנוני ראוי לחיות בביטחון ובשלום, ותיאר את הסכם המסגרת כ״רק ההתחלה של הדרך". ההסכם נחתם בעוד ישראל ממשיכה להתמודד עם אתגרים ביטחוניים מורכבים מול תשתיות הטרור של חיזבאללה בדרום לבנון.
שגריר ישראל בארצות הברית, יחיאל לייטר, הביע חזון לשלום משמעותי, וציין כי היעד הסופי הוא "שלום אמיתי" שבו שתי המדינות יחיו בביטחון וריבונותן תכובד ותהיה מוגנת. לייטר הוסיף הערה משמעותית לפיה השינוי הדיפלומטי הנוכחי מעיד כי "איראן וחיזבאללה יצאו מהמשחק", בהתייחסו למאמץ להשיב את סמכות המדינה הלבנונית על אזורים שנשלטו בעבר על ידי השלוח האיראני.
שגרירת לבנון, נדא חמאדה מעווד, חיזקה את דבריו בנוגע להשבת השליטה הלאומית, ותיארה את ההסכם כצעד ראשון בדרך להשבת הריבונות הלבנונית. היא ציינה כי המסגרת נועדה להבטיח הפסקה קבועה וסופית של מעשי האיבה, מה שיאפשר בסופו של דבר לאזרחים עקורים לחזור לאדמתם.
למרות שההסכם מהווה אבן דרך דיפלומטית חשובה, גורמים אמריקאיים נותרו זהירים וציינו כי המסגרת משמשת כמדריך למשא ומתן עתידי ולא כחוזה שלום סופי. התהליך ממשיך להתנהל על רקע "הסכם איסלאמבאד" הרחב יותר בין ארה״ב לאיראן, אם כי רוביו הדגיש בעבר כי הערוץ הלבנוני נותר סוגיה ריבונית נפרדת.
5 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
