מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו אמר בטקס בוושינגטון כי ההסכם בין ישראל ללבנון הוא רק הצעד הראשון, וכי נותרה עוד דרך ארוכה. שגריר ישראל יהיחיאל לייטר ושגרירת לבנון נדא חמאדה מעווד נאמו בטקס, והציגו את ההסכם כמפתן לשלום עתידי ושיקום הריבונות, לפי דיווח של אבו עלי אקספרס.
מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו הצהיר הערב (שישי) בטקס החתימה בוושינגטון כי הסכם המסגרת בין ישראל ללבנון הוא 'רק ההתחלה', והוסיף כי 'עוד נותרה דרך רבה לעבור'. דבריו, שדווחו על ידי אבו עלי אקספרס והובאו לראשונה ב-The Zioneer בשעה 20:41 שעון ירושלים, נאמרו בטקס שחתם שבוע של דיפלומטיה בתיווך אמריקאי. ההסכם הוא הצהרת כוונות ולא הסכם שלום כולל, ומתווה דרך לנורמליזציה, הסדרי ביטחון ושיקום הריבונות. הצהרתו של רוביו מצטרפת לשבחיו הקודמים לשיחות מיום חמישי, שלטענתו הניבו 'תוצאות טובות מאוד', ומגיעה לאחר שיחות הטלפון הנפרדות שניהל עם ראש הממשלה נתניהו ונשיא לבנון ג׳וזף עאון במוצאי חמישי כדי לפתור מחלוקות אחרונות.
באותו טקס אמר שגריר ישראל בוושינגטון, יחיאל לייטר, כי היעד הסופי הוא שלום אמיתי בין שתי המדינות, ושגרירת לבנון, נדא חמאדה מעווד, כינתה את ההסכם צעד ראשון לשיקום ריבונות לבנון ולהבטחת הפסקת אש קבועה. מוקדם יותר הצהיר לייטר כי איראן וחזבאללה 'יצאו מהמשחק'. החתימה דווחה לראשונה ב-The Zioneer בשעה 20:41, ובתוך דקות פורסמו דברי השגרירים בשעה 20:47. דיווח על 'הצהרת כוונות' פורסם בשעה 21:16, ולאחריו תיאור מלא של הטקס בשעה 21:20, כל אחד מגובה במקורות מרובים כולל אבו עלי אקספרס ו-i24NEWS.
כפי שדווח ב-The Zioneer ביום רביעי, חל שיפור באווירה בשיחות לבנון-ישראל, ועד יום חמישי רוביו ציטט בפומבי את המסגרת המתהווה. איראן מתחה ביקורת על השיחות כניסיון אמריקאי להדיר את השפעתה בלבנון, בעוד ישראל הציגה את ההסכם כצעד אסטרטגי לייצוב הגבול הצפוני. פרטי היישום – לרבות זכות הווטו המדווחת של ישראל על 'אזורי פיילוט' בדרום לבנון – טרם נסגרו סופית.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
