נציגי ממשלת לבנון חתמו על הסכם בתיווך ארה״ב עם ישראל בוושינגטון, לפי דיווח בודד. ההסכם עורר מהומות פרו-חיזבאללה בביירות, וצבא לבנון הוצב כדי לדכא את ההפגנות.
נציגי ממשלת לבנון חתמו על הסכם בתיווך ארה״ב עם ישראל בוושינגטון בשעות הלילה המאוחרות של שבת, על פי דיווח בודד ולא מאומת. לפי הדיווח, החתימה עוררה מהומות פרו-חיזבאללה בביירות, וצבא לבנון הוצב כדי לדכא את ההמונים.
ההתפתחות מגיעה על רקע שורה של אירועים שהתחלנו לעקוב אחריהם מאז יום שישי בערב. בשעה 20:47 ביום שישי, דיווח The Zioneer כי הסכם המסגרת צפוי להיחתם בוושינגטון באותו יום; באותה שעה דיווחנו על מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו שאמר כי ההסכם הוא 'רק ההתחלה', ועל שגריר ישראל ושגרירת לבנון שהציגו אותו כמפתן לשלום ושיקום ריבונות. בשעה 22:37 ביום שישי, דיווח לא מאומת נפרד טען כי ארה״ב ולבנון חתמו על הסכם המכיר ברצועת ביטחון ישראלית בדרום לבנון — טענה שטרם אושרה על ידי גורם רשמי. בשעה 22:38 ביום שישי, חיזבאללה הצהיר רשמית כי אינו מחויב להסכם המסגרת. בשעה 00:07 בשבת, דיווחנו על תומכי חיזבאללה שיצאו לרחובות במחאה. הדיווח הנוכחי על חתימה בפועל בוושינגטון מהווה הסלמה נוספת, אך מקורו נותר ללא אישור.
כפי שדיווח The Zioneer בשבועות האחרונים, ביקורת פנימית חריפה בלבנון גברה נגד המשא ומתן הישיר של הממשלה עם ישראל, כאשר המבקרים טוענים כי ההסכם עלול להוביל למלחמת אזרחים מול חיזבאללה ולהתיר נוכחות צה״ל בדרום. חיזבאללה התנגד בעקביות להסכם המתגבש, והאשים את הממשלה בכניעה לדרישות ארה״ב וישראל.
מה שנותר פתוח: תנאי ההסכם המדויקים, זהות החותמים, והיקף ופרטי המהומות המדווחות בביירות טרם אומתו באופן בלתי תלוי. אף גורם רשמי — מוושינגטון, ירושלים או ביירות — לא אישר את החתימה או את ההפגנות.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
