הפתיח
פיקוד המרכז האמריקני (CENTCOM) הרחיב את מערכת התגובה שלו נגד איראן מוקדם בבוקר יום ראשון, ותקף תשתיות צבאיות שהוקמו לאחרונה ויעדים שלא הותקפו בעבר. לפי גורם המעורה בפרטים, המבצע כוון נגד מערכות מעקב, מרכזי תקשורת ומתקני אחסון כטב״מים, זאת בתגובה ישירה לפגיעת כטב״ם מתאבד איראני במכלית נפט מסחרית במצר הורמוז.
הרחבת התקיפות לתשתיות חדשות
פרטים חדשים בנוגע לתקיפות האמריקניות הלילה באיראן מצביעים על שינוי אסטרטגי בבחירת היעדים. על פי דיווחו של עמיחי שטיין ב-i24NEWS, גל התקיפות שביצע פיקוד המרכז (CENTCOM) פגע במספר מתקנים שהיו חדשים או כאלו שלא הותקפו בסבבי העימות הקודמים. היעדים כללו תשתיות מעקב צבאיות, מערכות תקשורת מתקדמות, אתרי הגנה אווירית ומתקני אחסון לכטב״מים. בנוסף, מטוסי ארה״ב פגעו ביכולות הנחת מוקשים איראניות — מרכיב קריטי ביכולתה של טהראן לאיים על זרימת האנרגיה דרך מצר הורמוז.
קריסת הפסקת האש
ההסלמה הנוכחית מגיעה לאחר כישלון הניסיון להגיע להפסקת אש קצרת מועד. גורמים בסנטקום ציינו כי לאיראן ניתנה הזדמנות לכבד הסכמות לאחר התקיפות ביום שבת, אך היא בחרה במקום זאת לשגר כטב״ם תקיפה חד-כיווני. הכטב״ם פגע במכלית M/T Kiku, כלי שיט הנושא דגל פנמה ובו למעלה משני מיליון חביות נפט גולמי, בסביבות השעה 04:30 (שעון ירושלים) בבוקר יום ראשון. התגובה האמריקנית שבאה בעקבות זאת מסמנת לילה שני ברציפות של פעילות קינטית נגד נכסיו הצבאיים של המשטר האיראני.
הקשר אסטרטגי
התפתחות זו מדגישה את המעבר של העימות האזורי לחילופי מהלומות קינטיים ישירים בין וושינגטון לטהראן. בעוד שארה״ב טוענת כי המעבר המסחרי במצר הורמוז נמשך, תקיפת התשתיות האיראניות שהוקמו לאחרונה מעידה על מאמץ לשחוק את יכולות המעקב והתקיפה של משמרות המהפכה בטרם יוטמעו באופן מלא באסטרטגיית חסימת המצר של המשטר. המצב נותר נזיל מאוד בעוד שני הצדדים מתמודדים עם קריסת מאמצי הרגיעה האחרונים.
7 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
