יו״ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף נשא הלילה נאום בבאקו, אזרבייג׳ן, בו הודה בנזק כבד למדינה — מעל 3,000 הרוגים ו-30,000 פצועים, ותשתיות שנהרסו — אך הציג את הפסקת האש עם ארה״ב כ׳הצהרת תבוסה של אמריקה'. בנאום פנה קאליבאף למדינות המפרץ בבקשה להשקעות לשיקום, וטען כי איראן 'לא נטשה את לבנון'.
בנאום שנשא בכנס ה-PUIC (איחוד הפרלמנטים האסלאמיים) בבאקו, אזרבייג׳ן, חשף יו״ר הפרלמנט האיראני מוחמד באקר קאליבאף חשבון מפורט של מחיר 'מלחמת ארבעים הימים', תוך שהוא טוען לניצחון. על פי דיווח של מקור אופוזיציוני, קאליבאף הודה בכ-3,000 הרוגים אזרחים ולמעלה מ-30,000 פצועים, בהרס שיטתי של תשתיות תעשייה, רפואה ואנרגיה, ובחיסול המנהיג העליון עלי חמינאי ובכירים נוספים.
מתוך הכרה בחורבן, הפך קאליבאף את מגמת הדיווח וקבע כי מזכר ההבנות באסלאמאבאד הוא 'הצהרת תבוסה של ארה״ב' וכי איראן אילצה את האמריקאים להיכנע בזכות ההתנגדות. הוא גם ניסה להפיג ביקורת על נטישת חיזבאללה, בטענה כי איראן לא נטשה את בעלות בריתה וכי הפסקת האש בלבנון חשובה לא פחות.
החלק המעניין ביותר היה פנייתו המפורשת למדינות המפרץ העשירות להשקעה, מתוך הכרה בקריסה כלכלית. קאליבאף הציע 'אינטראקציה ודו-קיום' ואף 'הסכמי ביטחון בר-קיימא באמצעות שיתוף פעולה כלכלי' — קריאה שמפרשים משקיפים כהכרה שאיראן אינה מסוגלת לממן את שיקומה בעצמה.
הנאום מבוסס על מקור אופוזיציה אחד, ומספרי הנפגעים המדויקים (3,000 הרוגים, 30,000 פצועים) טרם אושרו באמצעי תקשורת ממלכתיים או ממקורות בלתי תלויים. הנאום ממשיך את דפוס ההצהרות המנוגדות של קאליבאף בשבוע האחרון.
- מתפתחיו״ר הפרלמנט האיראני קאליבאף: מזכר ההבנות של אסלאמאבאד — הכרזה על תבוסת ארה״ב
- מתפתחיו״ר הכנסת האיראני קאליבאף מאיים ב׳מהלומה מוחצת' אם ארה״ב תפר את ההסכם הדיגיטלי
- מתפתחיו״ר הפרלמנט האיראני: 'איראן עשתה צעד גדול לעבר הניצחון הסופי'
- מתפתחיו״ר הפרלמנט האיראני קאליבאף: 'ניצחנו את ארה״ב ואת ישראל, לבנון חלק מההתנגדות'
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
