ישראל ולבנון הגיעו להסכם במסגרת תלת-צדדית עם ארצות הברית ביום שישי, לאחר חמישה סבבי שיחות בחסות ממשל טראמפ. מזכיר המדינה מרקו רוביו כינה זאת "ראשית ההתחלה" רגעים לפני החתימה.
ישראל ולבנון חתמו על הסכם מסגרת תלת-צדדי עם ארצות הברית ביום שישי בוושינגטון, לאחר חמישה סבבי שיחות בחסות ממשל טראמפ. מזכיר המדינה מרקו רוביו כינה את ההסכם "ראשית ההתחלה" בהצהרה לעיתונאים רגעים לפני החתימה.
כפי שדיווח The Zioneer קודם לכן, החתימה התקיימה בשבת בבוקר לפי שעון ירושלים. רוביו אמר ביום שישי כי המסגרת תאפשר לישראל לחזור לגבולותיה ברגע שיוסר האיום, וכי שלוש המדינות יוכלו ליצור משולש הגנה משותף בתיאום ארצות הברית. ההסכם מגיע לאחר שיחות טלפון של הרגע האחרון שקיים רוביו עם ראש הממשלה נתניהו ועם נשיא לבנון ג׳וזף עאון כדי לפתור מחלוקות אחרונות.
האירוע חותם דחיפה דיפלומטית בת חודש בוושינגטון שכללה שלושה סבבי שיחות, דיווחים על שיפור באווירה בשיחות מפי אל-חדת' הסעודית, והערכות של פרשנים לפיהן הנשיא טראמפ דוחף לנסיגה חלקית ישראלית מלבנון. הנוסח המלא של המסגרת פורסם לאחר החתימה.
נותר לראות כיצד יתממשו בשטח סעיפי הביטחון של ההסכם, ובהם אזורי פיילוט בדרום לבנון והטלת וטו מדווחת לישראל על הצלחתם.
3 התפתחויות
- מתפתחרוביו: המסגרת החדשה מאפשרת לארה״ב, ישראל ולבנון ליצור משולש הגנה משותף
- מתפתחממשלת לבנון חתמה על הסכם בתיווך ארה״ב עם ישראל בוושינגטון
- מבוססהגורם המדיני הבכיר מפרט את המסגרת המשולשת: איראן וחיזבאללה יודרו מלבנון
- מבוססהסכם ארה״ב-איראן נחתם; תמיר מורג: טראמפ דוחף לנסיגה חלקית מלבנון, ישראל משדרת מסר הפוך
מקורות ואות
- קליטה פנימית
