ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ״ץ שוחחו הערב עם הרמטכ״ל ואלוף פיקוד הצפון, והבהירו להם את ההנחיות להפעלת אש בתחום הצהוב בדרום לבנון, כך לפי הודעה רשמית.
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון ישראל כ״ץ שוחחו הערב (שני) עם הרמטכ״ל, רב-אלוף אייל זמיר, ועם אלוף פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, והבהירו להם את ההנחיות להפעלת אש באזור הצהוב בדרום לבנון, כך לפי הודעה רשמית.
הקו הצהוב הוא גבול פריסת צה״ל הקדמי בדרום לבנון, שנקבע לאחר הפסקת האש עם חיזבאללה בנובמבר 2024. ההבהרה באה בעקבות שורת התייחסויות בדרג הבכיר בימים האחרונים: כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר הערב (22:47), רה״מ ושר הביטחון קיימו הערכת מצב והעבירו הנחיות מבצעיות מעודכנות לדרום לבנון, תוך דגש על פעולה מהירה נגד כל פעילות עוינת ואישור סמכות מלאה למפקדים בשטח. ההבהרה הנוכחית נראית כמפרטת יותר את הוראות האש בגזרה גאוגרפית מוגדרת.
השיחה מתקיימת על רקע לחץ דיפלומטי גובר על ישראל בנוגע לנוכחותה בדרום לבנון. במהלך השבוע האחרון דיווח The Zioneer כי נתניהו אמר למקורבים שעזיבת אזור הביטחון היא 'קו אדום' (ראשון), כי השר כ״ץ אמר שנתניהו הבהיר לטראמפ שישראל לא תיסוג מאזורי הביטחון בלבנון, סוריה ועזה (שני), וכי מקורות ישראלים דנו באפשרות לסגת חלקית מהקו הצהוב (שני, 17:30). ארה״ב, תחת הנשיא טראמפ, לוחצת להפסקת אש מלאה ורב-זירתית הכוללת מפורשות את לבנון.
אופי הוראות האש המדויק — האם הן מרחיבות או מגבילות — לא פורט בהודעה. יוזמת רה״מ ושר הביטחון להבהיר אישית למטכ״ל את ההנחיות מעידה על כך שגזרת הקו הצהוב מטופלת בדרג המדיני-צבאי הגבוה ביותר, על רקע הצטלבות הלחצים הדיפלומטיים והמבצעיים.
2 התפתחויות
- מתפתחראש הממשלה חייב להבהיר: הקו הצהוב בלבנון הוא הקו האדום שלנו
- מבוססרה״מ, שר הביטחון והרמטכ״ל מאשרים: צה״ל ימשיך להחזיק ברצועת הביטחון בדרום לבנון
- מבוססצה״ל מאשר: התקבל אישור להפעיל אש בתחומי 'הקו הצהוב' בלבנון
- מבוססנתניהו: עזיבת אזור הביטחון בדרום לבנון היא 'קו אדום'; מקורב לבית הלבן צופה דרישה אמריקנית לסגת
מקורות ואות
- קליטה פנימית
