שר החוץ האמריקני מרקו רוביו אמר שלאף מדינה אין זכות לגבות תשלום עבור שימוש בנתיבי ספנות בין-לאומיים, ודחה את ניסיונות איראן להציג אגרות מעבר במצר הורמוז כ׳משחק סמנטי'. רוביו הוסיף כי הנשיא טראמפ הבהיר 'באופן חד-משמעי' שזה לעולם לא יהיה מקובל בשום הסכם.
מזכיר המדינה האמריקני מרקו רוביו דחה היום (חמישי) בחריפות את ניסיונות איראן להגדיר מחדש את גביית האגרות במצר הורמוז, כינה את התשלום 'משחק סמנטי' והדגיש כי לאף מדינה אין זכות לגבות דמי מעבר בנתיבי ספנות בין-לאומיים.
'אפשר לקרוא לזה עמלה, אפשר לקרוא לזה עמלה — תקראו לזה איך שבא לכם. זה פשוט משחק סמנטי. המציאות היא שלאף מדינה בעולם אין את הזכות לגבות תשלום עבור שימוש בנתיבי ספנות בין-לאומיים. זה לעולם לא יהיה תנאי מקובל בשום הסכם. הנשיא הבהיר זאת באופן חד-משמעי,' אמר רוביו.
הדברים נמסרים על רקע עימות מתמשך: כפי שדיווח The Zioneer ביום רביעי, הנשיא טראמפ אמר ש׳לא מקובל' שכל הסכם סופי עם איראן יכלול אגרות, לאחר שדובר משרד החוץ האיראני אמר שטהרן תמשיך לגבות תשלומים. חבר במשלחת המו״מ האיראנית הזהיר כי התשלום 'ייגבה' בהורמוז, ובכירים איראניים התעקשו שהמצר נמצא בשליטה איראנית ועומאנית — לא מים בין-לאומיים.
דברי רוביו נועלים למעשה את הדלת בפני כל ניסיון איראני ליצירתיות חשבונאית. הנוסח שלו תואם את דרישת הליבה של הממשל — שום מנגנון תשלום, תחת כל שם שהוא, במצר האסטרטגי שדרכו עוברים כ-20% מתפוקת הנפט העולמית.
4 התפתחויות
- מבוססדובר משרד החוץ האיראני: גביית התשלום במיצרי הורמוז נמשכת, בניגוד לדברי טראמפ
- מבוססטראמפ חוזר: "לא מקובל" שכל הסכם סופי עם איראן יכלול אגרות במצר הורמוז
- מתפתחשר החוץ של עומאן: מחויבים למעבר חופשי ובטוח במצר הורמוז ללא אגרות
- מבוססשר החוץ האמריקני רוביו דן עם הנהגת איחוד האמירויות בהסכם עם איראן ובמעבר במצר הורמוז
מקורות ואות
- קליטה פנימית
