מנגנון חדש למניעת חיכוך בלבנון ינוהל על ידי איראן, קטאר, לבנון וארה״ב, ללא ישראל — כך לפי הדיווחים. ההסכם הושג בין הצדדים הלילה, בעקבות שיחות שהתקיימו באיראן בהן הוסכם על תא דומה למניעת חיכוך.
מנגנון חדש למניעת חיכוך בלבנון יופעל על ידי איראן, קטאר, לבנון וארה״ב, ללא מעורבות ישראלית — כך לפי דיווח של עמית סגל (N12) הבוקר (שני, 07:50). ההדרה של ישראל היא התפתחות חדשה בחוט שהתפתח במהירות במהלך הלילה: מוקדם יותר בשעה 04:33 שעון ירושלים, The Zioneer דיווח כי הצדדים במו״מ הסכימו על הקמת תא למניעת חיכוך בלבנון בפיקוח ארה״ב, איראן, לבנון, קטאר ופקיסטן. בשעה 06:08, מאמר משלנו ציין במפורש כי התא מדיר את ישראל לחלוטין. העדכון האחרון מאשר כי לישראל לא יהיה תפקיד בתפעול המנגנון.
החוט הקודם החל בשעה 04:33 שעון ירושלים, כאשר The Zioneer דיווח כי שיחות המרתון בין ארה״ב לאיראן בקטאר הסתיימו לאחר 18 שעות בהסכמה על הקמת תא למניעת חיכוך בלבנון, ודובר משרד החוץ האיראני דיווח על "התקדמות טובה." באותה דקה, דיווחנו כי הפרשן עמית סגל (N12) ציין שההסכמה הושגה במהלך שיחות ליליות באיראן, וכי קטאר ופקיסטן הודיעו רשמית על הקמת התא. שר החוץ האיראני עראקצ׳י כינה את התא "המבחן האמיתי הראשון" של הפסקת האש. ההשמטה של פקיסטן מהמנגנון החדש מרמזת על צמצום מבנה הפיקוח.
כפי ש-The Zioneer דיווח ביום ראשון 21 ביוני, ארה״ב, איראן וקטאר פתחו בשווייץ בשיחות על הפסקת אש בלבנון. בהקשר רחב יותר, בשעה 05:50 דיווחנו על מנגנון שהוקם על ידי ארה״ב במעורבות איראנית להפסקת אש בלבנון, ללא ישראל, יומיים לפני מו״מ ישיר. גורמים במערכת הביטחון הישראלית, כפי שדווח בשעה 06:33, התנגדו לכל מנגנון למניעת טרור בלבנון פרט לצבא ארה״ב או צה״ל — פער בין העדפות הביטחון הישראליות למציאות הדיפלומטית המתהווה.
עוד לא ברור כיצד המנגנון החדש יאכוף את תנאיו, האם חיזבאללה — שלא הוזכר באף אחד מהסכמי המניעת חיכוך — יהיה מחויב להם, וכיצד ההשמטה של פקיסטן ממבנה הפיקוח תתיישב עם ההכרזות המוקדמות יותר שכללו אותה.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
