שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י אמר הבוקר (ב') כי התיווך של פקיסטן וקטאר הביא ל׳התקדמות משמעותית' בדרך לסיום המלחמה בלבנון — כולל הסרת מגבלות על ייצוא נפט ופטרוכימיה, הסרת מצור, ושחרור חלק מהנכסים האיראניים המוקפאים, לפי הודעתו. הוא הגדיר את מנגנון התיאום למניעת חיכוכים בלבנון כ׳מבחן האמיתי הראשון'.
שר החוץ האיראני עבאס עראקצ׳י מסר בשעה 04:35 בירושלים כי מנגנון התיאום למניעת חיכוכים בלבנון הוא 'המבחן האמיתי הראשון' של מתווה מתגבש, לפי הודעה בערוץ הרשמי של משרד החוץ האיראני. ההצהרה ממסגרת מחדש טענות קודמות על התקדמות שדווחו בשעה 06:19 ו-07:29 — תחילה כי סנקציות על יצוא נפט הוסרו והמצור הימי הוסר, ולאחר מכן פירוט של פטורים על יצוא, שחרור נכסים ותוכנית שיקום. ההצהרה הנוכחית מייחסת את ההתקדמות לתיווך של פקיסטן וקטאר, שינוי מהגרסה הראשונה בשעה 04:35 שהדגישה שיחות עם ארצות הברית.
כפי שדווח בשרשור The Zioneer: בשעה 04:35 ייחס עראקצ׳י תחילה לפקיסטן וקטאר 'התקדמות משמעותית', בגרסה שציטטה גם שיחות עם ארה״ב. בשעה 06:19, בלי להזכיר מתווכים, טען כי הסנקציות על יצוא הנפט הוסרו והמצור הימי הוסר. בשעה 07:29 פירט ביטאון פטורים על יצוא, שחרור חלקי של נכסים ותוכנית שיקום. כל הגרסאות מצטטות הודעה בערוץ הרשמי; אין אישור בלתי תלוי מגורמים מערביים או ישראליים.
דיווחי רקע מ-12 ביוני ו-16 ביוני, כפי שסיקר The Zioneer, מראים שעראקצ׳י הציג בעקביות את סיום המלחמה בלבנון כמרכזי במזכר הבנות מתגבש עם ארה״ב, וקשר אותו לדרישה לנסיגה ישראלית מלאה משטח לבנון, ותיאר את ארה״ב וישראל כצד אחד של ההבנות ואיראן וחיזבאללה כצד השני.
לא נמסרו פרטים על מנגנון התיאום. היעדר אימות בלתי תלוי נמשך לאורך כל השרשור.
6 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
