ישראל ולבנון קיימו הערב (שלישי) את הסבב החמישי של שיחות השלום הישירות בוושינגטון, כך מדווחים כלי תקשורת ישראלים. על פי הדיווחים, חיזבאללה ואיראן זועמות על קיום השיחות. המפגש מתקיים על רקע מאמצים דיפלומטיים אמריקניים לגיבוש הפסקת אש קבועה ומתווה לנסיגה ישראלית מדרום לבנון.
נקודה חדשה התפתחה בסבב החמישי של השיחות בין ישראל ללבנון אמש (שלישי, 23 ביוני): על פי דיווח בתקשורת הישראלית, חיזבאללה ואיראן זועמות על המשא ומתן המתמשך. הדיווח, ששודר בכלי תקשורת ישראלי, לא ציין מה מקור הזעם, אך מגיע בעוד הסבב החמישי — שנפתח ביום שני, 22 ביוני, במחלקת המדינה — נמשך ביום שלישי במסלול מדיני וצבאי במקביל, לרבות תמונה שפרסמה שגרירות ישראל המציגה את השיחות.
סיפור הסבב החמישי התפתח במהירות מאז יום שני. בשעה 20:28 ירושלים דיווח The Zioneer על פתיחת הסבב בחסות ארה״ב (גרסה 8), דקות לאחר מכן אושררה הפתיחה הרשמית על ידי שגרירות ישראל ופורסמה תמונה ראשונה (גרסאות 6 ו-11). באותו ערב דווח כי המשלחת הלבנונית הגיעה למקום קיום השיחות (גרסה 5). בתחילה תוארו השיחות כעוסקות בפירוק חיזבאללה ובמועד נסיגת צה״ל – סדר יום שאושר על ידי הנשיא הרצוג ביום שני בבוקר, שאמר כי פירוק חיזבאללה חייב להיות חלק מכל פתרון. ביום שלישי התקדמו השיחות לסבב נוסף, כאשר המוקד עדיין באזור הפיילוט ונוכחות צה״ל. מהדורת יום ראשון בערב של The Zioneer (פורסמה ב-20:28 שני) נשאה גם את תמונת השגרירות.
כפי שדווח ב-The Zioneer מאז 18 ביוני, הרקע כולל מגעים בין ארה״ב לאיראן שכללו לכאורה דרישות לנסיגה ישראלית מלבנון, וקריאת הנשיא טראמפ ל׳רוך יותר' מול חיזבאללה. גורמים לבנוניים הדגישו שוב ושוב כי אין חזרה מפירוק חיזבאללה, בעוד ישראל מבהירה כי הפעילות הצבאית נמשכת לצד הדיפלומטיה.
מידת הזעם של חיזבאללה ואיראן נותרה בלתי מאומתת בערוצים רשמיים. לא פורסמה תגובה מטעם אף אחת מהמשלחות על הדיווח, ומקור הדיווח אינו ידוע. לא ברור גם האם הזעם נובע מהתפתחות ספציפית בשיחות – כמו התקדמות בנושא פירוק הנשק – או מהתנגדות רחבה יותר לתהליך עצמו.
11 התפתחויות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
