הפתיח
לבנון וישראל פתחו ביום שלישי בסבב שיחות ישיר חמישי בוושינגטון, כאשר המשלחת הלבנונית דורשת לוח זמנים מוגדר לנסיגת צה״ל ושחרור אסירים. המשא ומתן, המתנהל בתיווך אמריקני לאורך שלושה ימים, מתקדם במסלולים מקבילים — מדיני וצבאי — אך ניצב בפני אתגרים חדשים נוכח התגבשותו של ערוץ דיפלומטי נפרד בין וושינגטון לטהראן.
סבב השיחות החמישי בין ישראל ללבנון נפתח ביום שלישי במחלקת המדינה בוושינגטון וצפוי להימשך עד יום חמישי. על פי חומרים שנבחנו על ידי מערכת The Zioneer, המשלחת הלבנונית הציגה שורה של דרישות מרכזיות, ובהן קביעת לוח זמנים לנסיגת כוחות צה״ל מדרום לבנון, השבת מאות אלפי עקורים לבתיהם, שחרור אסירים לבנונים ותחילת תהליך שיקום התשתיות. סבב זה מגיע לאחר ארבעה סבבים קודמים שלא הצליחו להוביל להפסקת אש קבועה או לגשר על הפערים המהותיים בין הצדדים.
המבנה הדו-מסלולי של המשא ומתן
המשלחת הישראלית פועלת במתכונת של שני צירים מקבילים הבוחנים את ההיבטים המדיניים והמבצעיים של ההסדר המסתמן. השגריר בארה״ב, יחיאל לייטר, מוביל את המסלול המדיני, בעוד ראש חטיבת האסטרטגיה בצה״ל, תא״ל עמיחי לוין, מרכז את הדיונים הצבאיים. מוקד הדיונים נותר הצעה להקמת 'אזורי פיילוט' שבהם יתפרס צבא לבנון ויהיה האחראי הבלעדי לפירוק תשתיות חיזבאללה. עם זאת, קיימת מחלוקת עמוקה על סדר הפעולות: ביירות דורשת שהפיילוט יחל באזורים שבהם צה״ל נוכח כיום כדי לאלץ נסיגה ישראלית מיידית, בעוד ירושלים עומדת על כך שצבא לבנון יוכיח את יכולת האכיפה שלו תחילה באזורים שבהם צה״ל אינו נמצא.
הצל האיראני על השיחות
ניתוח המפה הדיפלומטית מעלה כי השיחות בין ישראל ללבנון מתקיימות בצל ערוץ דיפלומטי חדש ומתפתח בין ארצות הברית לאיראן. דיווחים ב-Middle East Eye מצביעים על כך שהמסלול האמריקני-איראני עלול להאפיל על הדרישות הביטחוניות הספציפיות בגבול הצפון. בעוד גורמים לבנוניים רשמיים הדגישו בעבר כי אין חזרה מהכוונה לפרק את חיזבאללה מנשקו, השפעת 'הסכם איסלאמבאד' — מזכר ההבנות בין וושינגטון לטהראן — ממשיכה לייצר מתח אסטרטגי. עבור ישראל, היעד המרכזי נותר הבטחת מנגנון ביטחוני שימנע את נוכחות חיזבאללה בדרום לבנון באופן בר-אימות, ללא קשר לתמורות הדיפלומטיות הרחבות באזור.
12 התפתחויות
- Middle East Eye
- The Zioneer Intelligence Desk
