סגן נשיא ארצות הברית ג׳יי.די. ואנס אמר היום (שני) משווייץ כי הושגה 'התקדמות משמעותית' לשמירה על פתיחת מצר הורמוז, וכי הוקם מנגנון תקשורת ישיר בין ישראל ללבנון למניעת הסלמה. ואנס ציין שהצוותים הטכניים יישארו כשהוא חוזר הביתה, והוסיף כי 'הונחו יסודות טובים מאוד'.
סגן נשיא ארה״ב ג׳יי.די. ואנס מסר היום (שני) הצהרה משווייץ, עדכון על היום השני של השיחות בין ארה״ב לאיראן. ואנס אמר כי הושגה 'התקדמות משמעותית' לעבר מתווה לשמירה על פתיחת מצר הורמוז — נתיב ימי אסטרטגי שאיראן איימה בעבר לסגור. הוא גם הכריז על הסכמה להקמת מנגנון תקשורת ישיר בין ישראל ללבנון, שמטרתו למנוע הסלמה בגבול הצפון. הצוותים הטכניים משני הצדדים יישארו בשווייץ להמשך העבודה, לדבריו, כשהוא חוזר הביתה. 'בנינו יסודות טובים מאוד', אמר.
כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר היום (שני), ארה״ב ואיראן סיכמו על הקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט במצר הורמוז וקיום הפסקת האש בלבנון, לאחר סבב השיחות הראשון. משרד החוץ האיראני אישר בנפרד 'התקדמות טובה'. השיחות נותרו ברמה טכנית, ולא הוכרז על הסכם סופי. שאלת הקישור בין פתיחת מצר הורמוז לנסיגה ישראלית מלבנון — כפי שדרשה טהרן — לא נדונה בהצהרתו הקצרה של ואנס.
הצהרת ואנס מגיעה לאחר מספר ימים של איתותים מעורבים מהשיחות. ביום ראשון דווח על עזיבת משלחת איראנית, שהוכחשה מאוחר יותר, וביום שישי הקפיאה איראן את השיחות ותלתה את חידושן בהפסקת אש בלבנון. העמדה האמריקאית נותרה עקבית בשאיפה למסלול דיפלומטי הן בתחום הגרעין והן בביטחון האזורי.
2 התפתחויות
- מבוססואנס: 'הושגה התקדמות טובה' בשיחות ארה״ב-איראן בשווייץ; התייחס גם ללבנון
- מתפתחסגן הנשיא ואנס: 'ראינו התקדמות גדולה' בהפסקת האש בלבנון; נפגש עם ראש ממשלת פקיסטן ושר החוץ האיראני
- מבוססארה״ב ואיראן סיכמו על הקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט במיצר הורמוז וקיום הפסקת האש בלבנון
- מתפתחואנס: ארה״ב ואיראן הניחו מנגנון שיביא את ישראל וחיזבאללה לשיחות
מקורות ואות
- קליטה פנימית
