סגן נשיא ארה״ב ג׳יי.די. ואנס מסר היום (שני) כי ארה״ב ואיראן הקימו מנגנון להבטחת פתיחתו של מצר הורמוז, מנגנון למניעת הסלמה, וכי האיראנים הסכימו להזמין פקחים בינלאומיים — צעד 'חשוב מאוד'. עוד אמר כי חלה התקדמות בשיחות הגרעין, וכי השיחות הטכניות יימשכו כל השבוע, לפי הודעת לשכתו בשיחות בבורגנשטוק.
סגן נשיא ארה״ב ג׳יי.די. ואנס מסר הערכות אופטימיות משיחות בורגנשטוק בשווייץ היום (שני), ופירט מספר מנגנונים שעליהם סיכמו וושינגטון וטהרן בסבב השיחות הישירות הנוכחי.
לדברי ואנס, הצדדים הקימו מנגנון לפתיחת מצר הורמוז למעבר ספנות וכן מנגנון למניעת הסלמה ולמניעת חילופי אש. הוא הכריז כי איראן הסכימה להזמין פקחים בינלאומיים, צעד שהוא כינה 'חשוב מאוד'. חלה התקדמות גם בשיחות הגרעין, והשיחות הטכניות יימשכו כל השבוע. כמו כן סוכם על מנגנון לפינוי מוקשים ממצר הורמוז.
בנוגע ללבנון, ואנס אמר כי גובש מנגנון למניעת הסלמה, וכי ישראל זכאית להגן על עצמה אך במסגרת שתמנע יציאה משליטה. הוא הביע תקווה להגיע להסכם סופי ולהסדר קבע.
דברים אלה מגיעים בהמשך למסלול השיחות בין ארה״ב לאיראן שהסקירה The Zioneer כבר מסקרת בשבועות האחרונים. כפי שדיווחנו מוקדם יותר היום, ואנס כבר אמר כי וושינגטון וטהרן הניחו מנגנון שיביא את ישראל וחיזבאללה לשיחות במקרה של ירי חוצה גבולות. ההתקדמות הרחבה יותר שהוזכרה עתה — לרבות מצר הורמוז וגישה לפקחי סבא״א — חורגת מפרטים קודמים שפורסמו.
הטענות עדיין מבוססות על מקור יחיד – לשכת ואנס – ולא אומתו באופן בלתי תלוי באמצעות ערוצים אחרים או הודעות רשמיות מטהרן.
2 התפתחויות
- מבוססואנס: 'הושגה התקדמות טובה' בשיחות ארה״ב-איראן בשווייץ; התייחס גם ללבנון
- מתפתחסגן הנשיא ואנס: 'ראינו התקדמות גדולה' בהפסקת האש בלבנון; נפגש עם ראש ממשלת פקיסטן ושר החוץ האיראני
- מבוססארה״ב ואיראן סיכמו על הקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט במיצר הורמוז וקיום הפסקת האש בלבנון
- מתפתחואנס: ארה״ב ואיראן הניחו מנגנון שיביא את ישראל וחיזבאללה לשיחות
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
