דוברת הבית הלבן קרוליין לוויט אמרה כי 'מגוחך להניח' שהנשיא טראמפ יחתום על הסכם גרעין עם איראן הדומה להסכם 'ההרסני' עליו חתם ברק אובמה ב-2015. לדבריה, ההסכם הקודם נתן לאיראן 'הון תועפות', והיא הדגישה כי הסכם עתידי ישרת את האינטרסים הביטחוניים של ארה״ב ואת העם האמריקאי. ההצהרה מתפרסמת על רקע הדיון המתמשך בממשל סביב הסכם גרעין פוטנציאלי עם טהראן.
דוברת הבית הלבן, קרוליין לוויט, פרסמה הבוקר (שלישי) הצהרה נחרצת הדוחה כל הסכם גרעין עם איראן בסגנון תוכנית הפעולה המשותפת (JCPOA) מ-2015, עליה חתם ממשל אובמה. לדבריה, 'מגוחך להניח שהנשיא טראמפ אי פעם יחתום על עסקה שמשתווה, בכל דרך שהיא, להסכם הגרעין ההרסני שעליו חתם ברק חוסיין אובמה'. לוויט טענה כי ההסכם הקודם 'נתן למשטר האיראני הון תועפות', והדגישה כי הסכם עתידי 'יבטיח שהוא יועיל לא רק לאינטרסים הביטחוניים הלאומיים של אמריקה, אלא גם לעם האמריקאי. הנשיא טראמפ ידאג לכך'.
הצהרתה של לוויט מגיעה על רקע מבול של איתותים סותרים מצד ממשל טראמפ בנוגע לשיחות הגרעין עם איראן. כפי שדיווח The Zioneer, הנשיא טראמפ הבטיח לסירוגין הסכם שיוביל לייצוא אורניום מועשר ולהגבלת הכספים לסיוע הומניטרי (14 ביוני), איים על איראן ב׳השלכות בלתי נתפסות' אם לא תעמוד בהתחייבויותיה (16 ביוני), ולעג בפומבי לעצם הרעיון של ערבויות איראניות בכתב (16 ביוני). הממשל נותר מפולג: ראש ה-CIA ג׳ון רטקליף ומזכיר ההגנה פיט הגסת' מביעים ספקנות עמוקה לגבי עמידתה של טהראן בהתחייבויות, בעוד סגן הנשיא ג׳יי.די. ואנס והשליחים סטיב וויטקוף וג׳ארד קושנר תומכים בהמשך הדיאלוג.
ההצהרה היא דיווח ממקור יחיד — הערוץ הרשמי של הבית הלבן. היא אינה מפרטת תנאים ספציפיים של הסכם עתידי, ולא פורסמה הבהרה נוספת מהבית הלבן נכון לשעות הבוקר.
- מתפתחבכיר בבית הלבן: 85% סיכוי לעסקת גרעין עם איראן; האורניום יושמד
- מבוססטראמפ: ההסכם המתגבש צפוי להיות פחות נוקשה מהסכם 2015
- מתפתחאשת אופוזיציה איראנית: הסכם הגרעין של טראמפ הוא 'דיס' על אובמה; הרפובליקה האיסלאמית 2.0 תתקוף את ישראל בדרכים חשאיות
- מתפתחהנשיא לשעבר ברק אובמה מתייחס להסכם המתגבש עם איראן
מקורות ואות
ידיעה ממקור יחיד לעולם אינה מדורגת “מאומת” או “מבוסס”. דירוג האות יתחזק רק כשמקור שני, עצמאי, יאשש אותה.
- קליטה פנימית
