הפתיח
סבב שיחות ישיר בין ישראל ללבנון נפתח היום (שלישי) במחלקת המדינה בוושינגטון, בתיווך ארצות הברית. המשא ומתן מתנהל בשני מסלולים מקבילים — מדיני וצבאי — במטרה לגבש מסגרת ביטחונית חדשה בדרום לבנון ולהסדיר את סוגיית פירוז ארגון חיזבאללה.
סבב השיחות החמישי בין ישראל ללבנון נפתח היום בוושינגטון וצפוי להימשך עד יום חמישי. על פי חומרים שנבחנו על ידי מערכת The Zioneer, המשלחת הישראלית פועלת בשני צירים נפרדים: השגריר בארה״ב, יחיאל לייטר, מוביל את המסלול המדיני, בעוד ראש חטיבת האסטרטגיה בצה״ל, תא״ל עמיחי לוין, מרכז את הדיונים בסוגיות הצבאיות והאופרטיביות. חלוקה זו נועדה לאפשר התקדמות בהבנות המדיניות במקביל לקביעת עובדות ביטחוניות בשטח.
תוכנית הפיילוט והמחלוקות בשטח
מוקד הדיונים הנוכחי הוא גיבוש תוכנית 'פיילוט' להגדרת אזורים בדרום לבנון שבהם תותר נוכחות של צבא לבנון בלבד. המטרה המוצהרת היא שצבא לבנון יפעל לפירוק תשתיות חיזבאללה באותם אזורים. עם זאת, קיימת מחלוקת עמוקה על מיקום תחילת המהלך: לבנון דורשת שהפיילוט יחל באזורים שבהם צה״ל נוכח כיום, כך שכל כניסה של צבאה תלווה בנסיגה ישראלית. מנגד, ישראל עומדת על כך שהפיילוט יתחיל דווקא באזורים שבהם צה״ל אינו נוכח, כדי לבחון את יכולת האכיפה והריבונות של ביירות בטרם תישקל נסיגה נוספת.
הקשר אסטרטגי
השיחות מתנהלות בצל 'הסכם איסלאמבאד' והלחץ האמריקני הגובר להשגת רגיעה אזורית. בעוד ממשל טראמפ מאותת על רצון בגישה מרוככת יותר בזירה הלבנונית, בירושלים מדגישים כי פירוז חיזבאללה נותר דרישת סף ביטחונית. תוצאות הדיונים בוושינגטון בימים הקרובים יכריעו האם ניתן להגיע למנגנון ביטחוני בר-קיימא שיאפשר שינוי בפריסת כוחות צה״ל בדרום לבנון תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של ישראל.
7 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
