הפתיח
המשא ומתן הישיר בין ישראל ללבנון נפתח היום (שלישי) בוושינגטון, כאשר במוקד הדיונים עומדים פירוז ארגון חיזבאללה מנשקו וקביעת לוח זמנים לנסיגת כוחות צה״ל מדרום לבנון. השיחות, שצפויות להימשך עד יום חמישי, מהוות צומת מדיני קריטי בניסיון לגבש מסגרת ביטחונית חדשה באזור הגבול.
המסלול המדיני והצבאי
סבב השיחות הנוכחי בוושינגטון מתנהל בשני מסלולים מקבילים, במטרה לתת מענה למורכבות המדינית והביטחונית של הסכסוך. בראש המשלחת הישראלית עומד שגריר ישראל בארה״ב, יחיאל לייטר, המרכז את המסלול המדיני. במקביל, ראש חטיבת האסטרטגיה בצה״ל, תא״ל עמיחי לוין, מוביל את הדיונים בסוגיות הצבאיות והאופרטיביות.
מבנה זה משקף את הצורך הכפול בהשגת הבנות פוליטיות לצד קביעת מנגנונים צבאיים בשטח. על פי חומרים שנבחנו על ידי מערכת The Zioneer, המטרה המרכזית היא גיבוש תוכנית 'פיילוט' שבמסגרתה יוגדרו אזורים ספציפיים בדרום לבנון שבהם תותר נוכחות של צבא לבנון בלבד.
מחלוקת על סדר הפעולות
סוגיה מרכזית המעכבת את ההתקדמות היא שאלת המיקום וסדר הפעולות של אזורי הפיילוט. הנציגים הלבנונים מעוניינים שהמהלך יתחיל באזורים שבהם צה״ל נוכח כיום, כך שכל כניסה של צבא לבנון תלווה בנסיגה ישראלית מיידית.
מנגד, העמדה הישראלית גורסת כי הפיילוט הראשון חייב להתחיל דווקא באזורים בדרום לבנון שבהם ישראל אינה נוכחת. גישה זו נועדה לבחון את יכולתו של הממשל בביירות לפרק את תשתיות חיזבאללה ולהפגין ריבונות אפקטיבית בטרם תישקל נסיגה נוספת. פירוז חיזבאללה נותר דרישת סף ישראלית, כפי שהדגיש לאחרונה הנשיא יצחק הרצוג, בציינו כי פירוק הארגון מנשקו חייב להיות חלק בלתי נפרד מכל פתרון עתידי.
הקשר אסטרטגי ומבט קדימה
השיחות מתקיימות בצל 'הסכם איסלאמבאד' בין ארצות הברית לאיראן, ששינה משמעותית את המפה הדיפלומטית האזורית. בעוד הממשל האמריקני מאותת על רצון בגישה מרוככת יותר בזירה הלבנונית, בירושלים נחושים להבטיח שכל נסיגה לא תוביל ליצירת ואקום ביטחוני שיאפשר לחיזבאללה להשתקם. תוצאות שלושת ימי הדיונים יקבעו האם ההפוגה הטקטית הנוכחית תוכל להפוך להסדר ביטחוני יציב וארוך טווח.
3 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
