הפתיח
משרד החוץ של קטאר הודיע היום (שני) כי סבב השיחות הבכיר הראשון בין ארצות הברית לאיראן בבורגנשטוק, שווייץ, הסתיים בהסכמה רשמית על מפת דרכים של 60 יום לקראת הסכם סופי. פריצת הדרך כוללת הקמת קו תקשורת ישיר להבטחת ביטחון השיט במצר הורמוז והקמת תא תיאום (De-confliction Cell) ייעודי שנועד לשמר את הפסקת האש בלבנון.
הפסגה בבורגנשטוק, שהתקיימה בתיווך קטאר ופקיסטן תחת מסגרת מזכר ההבנות של איסלאמבאד, הוגדרה על ידי המתווכות ככזו שהתנהלה ב״אווירה חיובית ובונה". סבב זה מסמן מעבר משמעותי ממגעים ראשוניים לתהליך דיפלומטי מובנה עם לוחות זמנים מוגדרים ומנגנוני פיקוח.
מפת הדרכים ל-60 יום
על פי ההצהרה המשותפת, הוקמה "ועדה בכירה" שתספק פיקוח מדיני על תהליך התיווך. הצדדים הסכימו על לוח זמנים של 60 יום להשגת הסכם סופי. כדי לקדם זאת, קבוצות עבודה ייעודיות יחלו לפעול באופן מיידי בשלושה צירים מרכזיים: סוגיית הגרעין, הסרת הסנקציות, ומנגנון לניטור ויישוב מחלוקות. השיחות הטכניות צפויות להימשך באתר הנופש השווייצרי במהלך יתרת השבוע כדי לגבש את הפרטים הטכניים הללו.
מנגנוני ביטחון אזוריים
מעבר לתיק הגרעין, השיחות הניבו הסכמות קונקרטיות בנוגע לנקודות חיכוך אזוריות. הוקם ערוץ תקשורת ישיר בין וושינגטון לטהראן שמטרתו למנוע תקריות ואי-הבנות ולהבטיח מעבר בטוח של כלי שיט מסחריים במצר הורמוז - עורק אנרגיה עולמי קריטי.
בנוסף, הצדדים הסכימו על הקמת תא למניעת חיכוך (De-confliction Cell) בשיתוף ממשלת לבנון. מנגנון זה נועד להבטיח את הפסקת הפעילות הצבאית בלבנון ולשמר את הפסקת האש הנוכחית. הכללת אמצעי ביטחון אלו מעידה על ניסיון לייצב את המזרח התיכון במקביל להתקדמות בערוץ הדיפלומטי המרכזי.
ניתוח ומבט קדימה
אף שמפת הדרכים ל-60 יום מציבה אופק ברור, הצלחת התהליך נותרה תלויה ביכולתן של קבוצות העבודה לפתור מחלוקות ארוכות שנים בנושאי סנקציות וציות בתחום הגרעין. הקמת ערוצי התקשורת הישירים למצר הורמוז וללבנון מצביעה על רצון הדדי למנוע מטעויות טקטיות לשבש את המשא ומתן האסטרטגי. עבור ישראל, תפקודו של התא למניעת חיכוך בלבנון יהיה נקודת בחינה מרכזית עם תחילת ספירת 60 הימים.
3 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
