המתווכות הודיעו הבוקר על אישור מפת דרכים שאמורה להוביל להסכם סופי בתוך 60 יום, הקמת קו תקשורת ישיר למניעת חיכוכים במצר הורמוז, והקמת תא תיאום לשמירה על הפסקת האש בלבנון. ההודעה המשותפת היא התוצאה הרשמית הראשונה של פסגת הבכירים בשווייץ.
המתווכות, קטאר ופקיסטן, פרסמו הבוקר (שני) הודעה משותפת המדווחת על התקדמות בפסגת ארה״ב-איראן המתקיימת בשווייץ, המהווה המשך לסבב המרתון של 18 השעות בקטאר בשבוע שעבר. ההודעה, שכונתה חיובית על ידי גורמים רשמיים, מפרטת שלושה הישגים קונקרטיים: מפת דרכים ל-60 יום שאושרה על ידי שני הצדדים שאמורה להוביל להסכם סופי; קו תקשורת ישיר בין וושינגטון לטהרן למניעת תקריות והבטחת חופש השיט במצר הורמוז; ומנגנון תיאום — תא למניעת הסלמה — שנועד לשמר את הפסקת האש בלבנון.
כפי שדיווח The Zioneer מוקדם יותר הבוקר (08:37), ההודעה לא הזכירה את ישראל, והקמת תא ההסלמה בלבנון היא התוצאה הממשית העיקרית של סבב זה. דיווחים קודמים (08:49) ציינו כי המנגנון מטיל על מדינות שמהותן היא יצירת חיכוך — ככל הנראה, גורמים המקושרים לאיראן — את המשימה למנוע חיכוך בצפון. שר החוץ האיראני עראקצ׳י כבר תיאר את ההתקדמות כ״משמעותית״ בדרך לסיום המלחמה בלבנון (08:39).
גורמים ישראלים הגיבו בחשש. מאמר שפורסם אמש (04:58) ציטט גורם ישראלי שטען כי וושינגטון נסוגה מעמדותיה בסבב קטאר, אם כי ארה״ב לא אישרה זאת. תא התיאום להפסקת האש בלבנון יהווה מבחן ראשון אמיתי למסגרת שגובשה כעת. מפת הדרכים בת 60 הימים מציבה יעד לספטמבר הקרוב להסכם סופי, כשצפויים שיחות טכניות בעקבות הפריצה המדינית הזו ברמת הבכירים.
- מבוססקטאר ופקיסטן הודיעו על סיום סבב השיחות הבכיר הראשון בין ארה״ב לאיראן בשווייץ; "התקדמות מעודדת"
- מבוססארה״ב ואיראן סיכמו על הקמת ערוצי תקשורת ישירים לשמירה על חופש השיט במיצר הורמוז וקיום הפסקת האש בלבנון
- מתפתחפקיסטן וקטאר מביעות אופטימיות: ההסכם בין איראן לארה״ב 'כמעט מעבר לקו הסיום'
- מבוססטראמפ: ארה״ב ואיראן קרובות להסכם הפסקת אש ל-60 יום; מצר הורמוז ייפתח
מקורות ואות
- קליטה פנימית
