הפתיח
הנשיא דונלד טראמפ הודיע הלילה (ראשון) כי מטוסי ארצות הברית ביצעו גל תקיפות שני נגד תשתיות צבאיות באיראן, תוך התמקדות במאגרי טילים וכטב״מים ובאתרי מכ״ם חופיים. הנשיא הגדיר את המבצע כמענה ישיר לירי איראני חדש לעבר כווית ובחריין, והזהיר כי המשך ההפרות של הפסקת האש עלול להוביל למערכה צבאית סופית שתביא לקצה של הרפובליקה האסלאמית.
הסלמה קינטית בדרום איראן
בעקבות דיווחים על ירי איראני לעבר שותפות אזוריות, צבא ארצות הברית העצים את פעולותיו נגד יעדים אסטרטגיים בדרום איראן. על פי חומרים שנבחנו על ידי The Zioneer, התקיפות כוונו לתשתיות מעקב, מערכות תקשורת, אתרי הגנה אווירית ומתקנים המשמשים לאחסון מוקשים ימיים וכלי טיס בלתי מאוישים (כטב״מים).
פיצוצים דווחו סמוך לעיר הנמל סיריק ולכפר טאהרוי, בו שוכן בסיס ימי של משמרות המהפכה. דיווחים נוספים הצביעו על תקיפות באי קשם וסמוך לערי הנמל בנדר לנגה ובנדר קונג, הממוקמות ליד נקודת החנק הימית הקריטית במצר הורמוז.
האולטימטום של הנשיא
אישור התקיפות על ידי הנשיא טראמפ לוותה בהסלמה חריפה ברטוריקה. הוא האשים את טהראן בהפרות חוזרות ונשנות של הסכם הפסקת האש, והצהיר: "ייתכן שיגיע רגע שבו לא נוכל עוד לנהוג בהיגיון, וניאלץ להשלים צבאית את המשימה". הנשיא הוסיף אזהרה בוטה לפיה אם יגיע רגע כזה, הרפובליקה האסלאמית "לא תתקיים עוד".
התפתחות זו מגיעה לאחר דיווחים לפיהם כוחות ארה״ב ובחריין יירטו תשעה כטב״מים איראניים ששוגרו במהלך הלילה לעבר כוח אדם אמריקני המוצב בבחריין. בעוד שגורם אמריקני שצוטט בדיווחים אזוריים אישר כי גל התקיפות הספציפי הושלם להלילה, האזור נותר בכוננות גבוהה.
השלכות אזוריות
בתגובה לפעולות האמריקניות, דווח כי חיל הים של משמרות המהפכה הוציא אזהרות במצר הורמוז, בטענה כי התעמת עם כלי שיט שהשתמשו ב״נתיבים בלתי חוקיים". כלי תקשורת רשמיים באיראן רמזו כי פרטים נוספים בנוגע לפעולות נגד כוחות אמריקניים יפורסמו בקרוב.
המעבר מיירוטים הגנתיים לתקיפות ענישה על שטח ריבוני איראני מסמן שינוי משמעותי בעצימות העימות. עבור ישראל והמזרח התיכון הרחב, קריסת מסגרת הפסקת האש והמעבר לעבר לוחמה קינטית ישירה בין וושינגטון לטהראן מייצגים שלב חדש ונפיץ בביטחון האזורי.
14 התפתחויות
- The Zioneer Intelligence Desk
